Markkinointisuunnitelman laatiminen Kemin Autopalvelu Oy:lle
Tihinen, Satu (2022)
Tihinen, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622827
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Kemin Autopalvelu Oy:lle. Tutkimuskysymyksenä oli se, miten toimeksiantaja voisi hyödyntää digitaalista markkinointia suhteellisen pienin resurssein. Markkinointisuunnitelmaa ei ollut aiemmin toimeksiantajayritykselle laadittu, joten tavoitteena oli myös antaa toimeksiantajalle ajantasaista teoriatietoa digitaaliseen markkinointiin liittyen sekä tarjota ideoita digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen.
Toimeksiantajan edustajan kanssa käytiin keskusteluja sekä kasvotusten että sähköpostilla. Keskusteluja käytiin sekä puolistrukturoidun että avoimen haastattelun periaatteita noudattaen. Opinnäytetyössä käytettiin myös benchmarking-menetelmää, jotta kilpailijoiden tekemistä saatiin tutkittua. Havaintoaineistona käytettiin sekä toimeksiantajan että kilpailijoiden verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin selvitettyä toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin nykytila ja lisäksi toimeksiantajalle saatiin annettua paljon teoriatietoa digimarkkinointiin liittyen. Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että toimeksiantajan kannattaisi ottaa sekä nettisivut että somekanavat järjestelmällisempään käyttöön. Lisäksi opinnäytetyön ansiosta toimeksiantajalle saatiin annettua konkreettisia vinkkejä ja ideoita, joiden avulla toimeksiantaja saisi digitaalista markkinointiaan kehitettyä.
Toimeksiantajan edustajan kanssa käytiin keskusteluja sekä kasvotusten että sähköpostilla. Keskusteluja käytiin sekä puolistrukturoidun että avoimen haastattelun periaatteita noudattaen. Opinnäytetyössä käytettiin myös benchmarking-menetelmää, jotta kilpailijoiden tekemistä saatiin tutkittua. Havaintoaineistona käytettiin sekä toimeksiantajan että kilpailijoiden verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin selvitettyä toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin nykytila ja lisäksi toimeksiantajalle saatiin annettua paljon teoriatietoa digimarkkinointiin liittyen. Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että toimeksiantajan kannattaisi ottaa sekä nettisivut että somekanavat järjestelmällisempään käyttöön. Lisäksi opinnäytetyön ansiosta toimeksiantajalle saatiin annettua konkreettisia vinkkejä ja ideoita, joiden avulla toimeksiantaja saisi digitaalista markkinointiaan kehitettyä.