Suuhygienisti yksityisyrittäjänä: suuhygienistiyrittäjyyden kannattavuus ja markkinoinnin keinot
Haapala, Helmi; Immonen, Emma; Isometsä, Riikka (2022)
Haapala, Helmi
Immonen, Emma
Isometsä, Riikka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722906
Tiivistelmä
Suuhygienisti on suun terveydenhuollon ammattilainen, joka voi työskennellä kliinisessä työssä kunnallisella tai yksityisellä sektorilla. Tässä opinnäytetyössä käsittelemme suuhygienistin yksityisyrittäjyyttä. Yksityisyrittäjyys on yleistyvä uravaihtoehto suuhygienisteillä. Osana suuhygienistin monipuolisia työllisyysmahdollisuuksia, yrittäjyyttä on syytä tuoda esiin enemmän.
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida suomalaisten suuhygienistiyksityisyrittäjien markkinoinnin keinoja, sekä yrittäjyyden kannattavuutta suuhygienistien keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa suuhygienistin yksityisyrittäjyydestä, palveluiden kysynnästä ja markkinoinnin keinoista valmistuvien suuhygienistien sekä yksityisyrittäjyydestä kiinnostuneiden tietouteen.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 10 eri puolilla Suomea työskentelevää suuhygienistiyrittäjää, joista puolet ovat vuokratuoliyrittäjiä ja puolet oman vastaanoton omaavia. Näitä suuhygienistiyrittäjiä haastateltiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällön analyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella toimivimpia markkinoinnin keinoja olivat some-markkinointi, google-haku markkinointi, nettimarkkinointi, valotaulumarkkinointi, sanomalehtimarkkinointi, sekä kasvokkain markkinointi. Yrittäjyys koettiin yleisesti kannattavaksi ja sitä suositeltiin, vaikka siihen liittyy riskejä, sekä muita kannattavuutta vastustavia tekijöitä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida suomalaisten suuhygienistiyksityisyrittäjien markkinoinnin keinoja, sekä yrittäjyyden kannattavuutta suuhygienistien keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa suuhygienistin yksityisyrittäjyydestä, palveluiden kysynnästä ja markkinoinnin keinoista valmistuvien suuhygienistien sekä yksityisyrittäjyydestä kiinnostuneiden tietouteen.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 10 eri puolilla Suomea työskentelevää suuhygienistiyrittäjää, joista puolet ovat vuokratuoliyrittäjiä ja puolet oman vastaanoton omaavia. Näitä suuhygienistiyrittäjiä haastateltiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällön analyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella toimivimpia markkinoinnin keinoja olivat some-markkinointi, google-haku markkinointi, nettimarkkinointi, valotaulumarkkinointi, sanomalehtimarkkinointi, sekä kasvokkain markkinointi. Yrittäjyys koettiin yleisesti kannattavaksi ja sitä suositeltiin, vaikka siihen liittyy riskejä, sekä muita kannattavuutta vastustavia tekijöitä.