Tiedolla, taidolla vai kokemuksella - opetushenkilöstön digiosaaminen
Riskilä, Johanna; Silo-Hämäläinen, Sointu (2022)
Riskilä, Johanna
Silo-Hämäläinen, Sointu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli opetushenkilöstön digitaitojen kartoitus ja osaamisen kehittämisen suunnittelu. Sen tavoitteena oli luoda kartoitusten tulosten pohjalta kehitysehdotus digitaitojen jatkuvalle kehittämiselle ja koulutusten järjestämiselle. Opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat ” Millä tasolla opetushenkilöstön digitaidot ovat tutkimuksen kohteena olevissa oppilaitoksissa? Miten opetushenkilöstön digitaitoja tulee jatkossa kehittää?”.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden opiskelijan yhteistyönä, ja sillä oli kaksi toimeksiantajaa: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU. Tavoitteena oli kartoittaa opetushenkilöstön digitaitojen taso osaamisen yhteismitallisen kehittämisen tueksi. Digitaitoja tarkasteltiin kahdesta näkökulmasta. REDUn tutkimuksessa keskityttiin teknisten taitojen kartoitukseen ja niiden kehittämiseen. Haaga-Helian tutkimuksessa keskityttiin verkkopedagogisen osaamisen kartoittamiseen ja kehittämiseen. Aineistotriangulaatiota sovellettiin tutkimusongelmien ratkaisumenetelmänä, sillä tutkimusongelmat olivat varsin laajoja, ja niitä haluttiin tarkastella useammasta näkökulmasta.
Opinnäytetyön ammatillisen opetushenkilöstön digiosaamista koskeva tietoperusta koostuu osaamisen johtamisesta osana tiedolla johtamista sekä opetushenkilöstön osaamisen elementeistä ja verkkopedagogisista valmiuksista. Haaga-Helian tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. REDUn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kahdella eri tutkimuksella ja eri tutkimusotteilla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin kattavasti.
Lopuksi tutkimusten tulosten pohjalta kirjoitettiin yhteinen ehdotus opetushenkilöstön digitaitojen kehittämiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, että opetushenkilöstön teknologinen ja verkkopedagoginen osaaminen ovat digitaitojen kannalta yhtä tärkeitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden opiskelijan yhteistyönä, ja sillä oli kaksi toimeksiantajaa: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU. Tavoitteena oli kartoittaa opetushenkilöstön digitaitojen taso osaamisen yhteismitallisen kehittämisen tueksi. Digitaitoja tarkasteltiin kahdesta näkökulmasta. REDUn tutkimuksessa keskityttiin teknisten taitojen kartoitukseen ja niiden kehittämiseen. Haaga-Helian tutkimuksessa keskityttiin verkkopedagogisen osaamisen kartoittamiseen ja kehittämiseen. Aineistotriangulaatiota sovellettiin tutkimusongelmien ratkaisumenetelmänä, sillä tutkimusongelmat olivat varsin laajoja, ja niitä haluttiin tarkastella useammasta näkökulmasta.
Opinnäytetyön ammatillisen opetushenkilöstön digiosaamista koskeva tietoperusta koostuu osaamisen johtamisesta osana tiedolla johtamista sekä opetushenkilöstön osaamisen elementeistä ja verkkopedagogisista valmiuksista. Haaga-Helian tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. REDUn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kahdella eri tutkimuksella ja eri tutkimusotteilla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin kattavasti.
Lopuksi tutkimusten tulosten pohjalta kirjoitettiin yhteinen ehdotus opetushenkilöstön digitaitojen kehittämiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, että opetushenkilöstön teknologinen ja verkkopedagoginen osaaminen ovat digitaitojen kannalta yhtä tärkeitä.