Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen : mittatilaustuotteiden tilausprosessi
Rantala, Antti (2022)
Rantala, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja kehittää apuvälinealalla toimivan Haltija Group Oy:n kompressio- ja valmisortoosit -liiketoiminnan tilaus-toimitusprosessia. Kehittämishanke rajattiin liiketoiminnan mittatilaustuoteryhmään. Liiketoiminnalla ei ollut selkeää kuvaa prosessin nykytilasta ja tilausprosessia haluttiin kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tilausvaiheen osaprosessia tehokkaammaksi ja laadukkaammaksi, löytämällä prosessista hukkakohtia ja läpimenoaikaa parantamalla. Tilausprosessin laadun kehittämisessä tavoitteena oli asiakkaalle tuotettavan arvon lisääminen, vähentäen samalla liiketoiminnalle tulevien selvitettävien tilausten määrää ja käsittelyyn käytettävää aikaa.
Teoreettinen viitekehys koostui prosessien kehittämisestä, tilaus-toimitusketjun hallinnasta sekä digitaalisesta liiketoiminnan kehittämisestä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Kehittämistyön käytetyissä menetelmissä painotettiin kvantitatiivisia, määrällisiä menetelmiä. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin vastaanotettujen tilausten seurantaa ennen ja jälkeen, mittareita sekä tilastollista prosessinohjausta (SPC-käyrä). Kehittämisessä hyödynnettiin PDCA-sykliä ja blueprint-prosessikaavioita.
Prosessinohjauksen (SPC) ja prosessin mallintamisen todettiin olevan luotettavia työkaluja prosessin käyttäytymisen analysoimiseen ja kehittämiseen. Kehityshankkeen muutosta arvioitiin vertailemalla osaprosessien läpimenoaikoja, prosessin käyttäytymisen muutosta sekä selvitettävien tilausten määrää ja käsittelyyn käytettyä aikaa nykytilan analysoinnin vastaaviin tuloksiin.
Kehittämishanke ja tutkimus osoittivat mahdolliseksi kompleksisen tilaus-toimitusprosessin kehittämisen tehokkaammaksi ja ohjaavammaksi digitaalisilla ratkaisuilla. Ratkaisuksi rakennetulla ja kokeilulla web-pohjaisella tilauslomakkeella pystyttiin ohjaamaan asiakkaan tilaamista ohjaavammaksi, samalla tehostaen osittain osaprosessien läpimenoaikoja sekä vähennettyä käsittelyvaiheisiin käytettyä aikaa. On suositeltavaa jatkaa asiakkaan tilausprosessin kehittämistä digitaalisilla menetelmillä, lisäämällä integraatioita ja kehittämällä tilausalustaa.
Teoreettinen viitekehys koostui prosessien kehittämisestä, tilaus-toimitusketjun hallinnasta sekä digitaalisesta liiketoiminnan kehittämisestä. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Kehittämistyön käytetyissä menetelmissä painotettiin kvantitatiivisia, määrällisiä menetelmiä. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin vastaanotettujen tilausten seurantaa ennen ja jälkeen, mittareita sekä tilastollista prosessinohjausta (SPC-käyrä). Kehittämisessä hyödynnettiin PDCA-sykliä ja blueprint-prosessikaavioita.
Prosessinohjauksen (SPC) ja prosessin mallintamisen todettiin olevan luotettavia työkaluja prosessin käyttäytymisen analysoimiseen ja kehittämiseen. Kehityshankkeen muutosta arvioitiin vertailemalla osaprosessien läpimenoaikoja, prosessin käyttäytymisen muutosta sekä selvitettävien tilausten määrää ja käsittelyyn käytettyä aikaa nykytilan analysoinnin vastaaviin tuloksiin.
Kehittämishanke ja tutkimus osoittivat mahdolliseksi kompleksisen tilaus-toimitusprosessin kehittämisen tehokkaammaksi ja ohjaavammaksi digitaalisilla ratkaisuilla. Ratkaisuksi rakennetulla ja kokeilulla web-pohjaisella tilauslomakkeella pystyttiin ohjaamaan asiakkaan tilaamista ohjaavammaksi, samalla tehostaen osittain osaprosessien läpimenoaikoja sekä vähennettyä käsittelyvaiheisiin käytettyä aikaa. On suositeltavaa jatkaa asiakkaan tilausprosessin kehittämistä digitaalisilla menetelmillä, lisäämällä integraatioita ja kehittämällä tilausalustaa.