Mahdollisuuksien maatila : Multimediaoppimateriaali toiminnan ja ympäristön analyysistä ja adaptaatiosta
Simonen, Riikka; Latvalehto, Päivi (2014)
Simonen, Riikka
Latvalehto, Päivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311599
Tiivistelmä
Maatilan kuntouttava käyttö on yksi Green Care –menetelmistä ja kansainvälisesti voimakkaasti kasvava ilmiö. Myös suomalaisessa yhteiskunnassa kysyntä lisääntyy. Siinä, missä muista Green Care –menetelmistä on tehty paljon tutkimuksia, maatilan kuntouttavan käytön osalta vahvaa, kvantitatiivista näyttöä ei vielä juurikaan ole saatavilla. Usein menetelmät kulkevat kuitenkin käsi kädessä, ja esimerkiksi puutarhaterapiasta tai eläinavusteisesta terapiasta tuttuja elementtejä käytetään juuri maatilaympäristössä. Kuntoutujan toimintaympäristö on toimintaterapeuteille suuri kiinnostuksen kohde, johon tulee kiinnittää huomiota ja josta opitaan koulutusohjelmamme opintojaksoilla opintojen alkuvaiheesta lähtien. Maatilaympäristön tuomia positiivisia vaikutuksia ja hyötyjä kuntoutujille on selvitetty myös toimintaterapeuttien toteuttamissa tutkimuksissa.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Projektin tulostavoitteena oli multimediaoppimateriaali maatilaympäristön ja maatilan toimintojen analyysistä ja adaptaatiosta toimintaterapian opettajille ja toimintaterapeuttiopiskelijoille. Tuote on dvd:lle tallennettu video. Videolla esitellään maatilan kuntouttavaa käyttöä ja siihen liittyviä tutkimustuloksia Kanadan toiminnallisen suoriutumisen ja sitoutumisen mallin näkökulmasta. Lisäksi videolla on toiminnan ja ympäristön analyysiin ja adaptaatioon, eli toimintaterapian ydinprosesseihin liittyviä tehtäviä. Taustalla vaikuttava oppimisteoria on sosiaalinen konstruktionismi. Laatukriteereitä olivat opiskelijalähtöisyys, havainnollisuus ja luovuus.
Opiskelijoiden antaman palautteen pohjalta muokattiin videon käsikirjoitusta. Palautetta pyydettiin myös valmiista videosta. Opiskelijat kiinnostuvat maatilaympäristön ja maatilan toimintojen hyödyntämisestä toimintaterapiassa, mikä oli yksi lyhyen aikavälin toiminnallisista tavoitteistamme. Tavoittelimme myös hyödynnettävyyttä. Toimintaterapian opettajien mielestä video on monipuolisesti sovellettavissa moneen eri yhteyteen toimintaterapian opintojaksoilla, ja he aikoivat ottaa sen käyttöön. Opiskelijoiden palautteesta tuli sama vaikutelma, vaikka he olivatkin osittain kriittisiä. Opiskelijat eivät harjoitelleet videon avulla toiminnan analyysiä ja sovellusta, joten tämä tavoite jäi saavuttamatta. Pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista ei voitu arvioida projektin aikana.
Oppimistavoitteemme toteutuivat muun muassa projektityöskentelytaitojemme kehityttyä ja projektin valmistuttua. Mielestämme maatilaa voidaan hyödyntää monipuolisena toimintaterapian ympäristönä. Se motivoi erilaisia kuntoutujia pienistä lapsista ikäihmisiin asti. Mielenkiintoista olisi tietää, millaisia kokemuksia asiakkailla on maatilaympäristössä tapahtuvasta toimintaterapiasta.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun ammattikorkeakoulu. Projektin tulostavoitteena oli multimediaoppimateriaali maatilaympäristön ja maatilan toimintojen analyysistä ja adaptaatiosta toimintaterapian opettajille ja toimintaterapeuttiopiskelijoille. Tuote on dvd:lle tallennettu video. Videolla esitellään maatilan kuntouttavaa käyttöä ja siihen liittyviä tutkimustuloksia Kanadan toiminnallisen suoriutumisen ja sitoutumisen mallin näkökulmasta. Lisäksi videolla on toiminnan ja ympäristön analyysiin ja adaptaatioon, eli toimintaterapian ydinprosesseihin liittyviä tehtäviä. Taustalla vaikuttava oppimisteoria on sosiaalinen konstruktionismi. Laatukriteereitä olivat opiskelijalähtöisyys, havainnollisuus ja luovuus.
Opiskelijoiden antaman palautteen pohjalta muokattiin videon käsikirjoitusta. Palautetta pyydettiin myös valmiista videosta. Opiskelijat kiinnostuvat maatilaympäristön ja maatilan toimintojen hyödyntämisestä toimintaterapiassa, mikä oli yksi lyhyen aikavälin toiminnallisista tavoitteistamme. Tavoittelimme myös hyödynnettävyyttä. Toimintaterapian opettajien mielestä video on monipuolisesti sovellettavissa moneen eri yhteyteen toimintaterapian opintojaksoilla, ja he aikoivat ottaa sen käyttöön. Opiskelijoiden palautteesta tuli sama vaikutelma, vaikka he olivatkin osittain kriittisiä. Opiskelijat eivät harjoitelleet videon avulla toiminnan analyysiä ja sovellusta, joten tämä tavoite jäi saavuttamatta. Pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista ei voitu arvioida projektin aikana.
Oppimistavoitteemme toteutuivat muun muassa projektityöskentelytaitojemme kehityttyä ja projektin valmistuttua. Mielestämme maatilaa voidaan hyödyntää monipuolisena toimintaterapian ympäristönä. Se motivoi erilaisia kuntoutujia pienistä lapsista ikäihmisiin asti. Mielenkiintoista olisi tietää, millaisia kokemuksia asiakkailla on maatilaympäristössä tapahtuvasta toimintaterapiasta.