Sisäisen työnantajakuvan kehittäminen Case Encore Ympäristöpalvelut Oy
Eteläinen, Virva (2022)
Eteläinen, Virva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Encore Ympäristöpalvelut Oy:n sisäisen työnantajakuvan nykytilanne sekä sen vahvuudet ja heikkoudet. Nykytilanteen perusteella määriteltiin ja toteutettiin kehitystoimenpiteitä mielikuvan parantamiseksi. Työ toteutettiin noin vuoden mittaisena kehitysprojektina toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilöstötutkimusta sekä virtuaalista työpajaa. Henkilöstötutkimus toteutettiin ulkopuolisen tahon toimesta kvantitatiivisella kyselylomakkeella ja virtuaalinen työpaja Teams tapaamisena. Työpaja sisälsi joukon erilaisia kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotka pohjautuivat työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen teoriaan sekä Teams palaverin mahdollistamiin työkaluihin. Työpajoissa keskityttiin neljään sisäisen työnantajakuvan aihealueiseen, jotka olivat urakehitysmahdollisuudet, työn kiinnostavuus, työilmapiiri sekä oman työn kehitysmahdollisuudet.
Nykytilanteen kartoituksessa selvisi kohdeyrityksen vahvuuksien sisäisen työnantajakuvan kannalta olevan henkilöstössä ja heidän välisessään yhteistyössä. Heikkouksina puolestaan nousivat esiin muun muassa arvostuksen tunne, kehitysmahdollisuudet, työn tahti sekä työympäristön joustavuus. Toimintatutkimuksen kehityskohteiksi valikoitui arvostuksen tunne sekä kehitysmahdollisuudet.
Kehitystoimenpiteenä kohdeyrityksen sisäisiä intranetsivuja laajennettiin ja niihin rakennettiin oma osio työnantajakuvalle. Sivulle tehty sisältö koostui henkilöstöön liittyvistä tarinoista, jotka mahdollistivat yrityksen henkilöstön tutustumisen paremmin toisiinsa ja yrityksen eri toimintoihin. Toteutettujen tarinoiden avulla saatiin nostettua arvostuksen tunnetta sekä lisättyä tietoisuutta kehitysmahdollisuuksista.
Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilöstötutkimusta sekä virtuaalista työpajaa. Henkilöstötutkimus toteutettiin ulkopuolisen tahon toimesta kvantitatiivisella kyselylomakkeella ja virtuaalinen työpaja Teams tapaamisena. Työpaja sisälsi joukon erilaisia kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotka pohjautuivat työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen teoriaan sekä Teams palaverin mahdollistamiin työkaluihin. Työpajoissa keskityttiin neljään sisäisen työnantajakuvan aihealueiseen, jotka olivat urakehitysmahdollisuudet, työn kiinnostavuus, työilmapiiri sekä oman työn kehitysmahdollisuudet.
Nykytilanteen kartoituksessa selvisi kohdeyrityksen vahvuuksien sisäisen työnantajakuvan kannalta olevan henkilöstössä ja heidän välisessään yhteistyössä. Heikkouksina puolestaan nousivat esiin muun muassa arvostuksen tunne, kehitysmahdollisuudet, työn tahti sekä työympäristön joustavuus. Toimintatutkimuksen kehityskohteiksi valikoitui arvostuksen tunne sekä kehitysmahdollisuudet.
Kehitystoimenpiteenä kohdeyrityksen sisäisiä intranetsivuja laajennettiin ja niihin rakennettiin oma osio työnantajakuvalle. Sivulle tehty sisältö koostui henkilöstöön liittyvistä tarinoista, jotka mahdollistivat yrityksen henkilöstön tutustumisen paremmin toisiinsa ja yrityksen eri toimintoihin. Toteutettujen tarinoiden avulla saatiin nostettua arvostuksen tunnetta sekä lisättyä tietoisuutta kehitysmahdollisuuksista.