Riimipeli kielen oppimisen tukemisen välineenä Vaasan englanninkielisessä päiväkodissa
Hyvärinen, Lotta (2022)
Hyvärinen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923167
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, suunnittelemalla ja tekemällä riimipeli viisivuotiaille lapsille Vaasan englanninkieliseen päiväkotiin. Pelin tavoitteena oli tukea lasten kielen oppimista hyödyntäen pelaamista sekä riimejä ja riimien harjoittelua.
Pelin suunnittelussa apuna käytettiin lapsiryhmän henkilökunnalle toteutettua laadullista kyselyä sekä teoriatietoa. Henkilökunta testasi valmista peliä opinnäytetyöhön osallistuvien lasten kanssa, noin kahden viikon ajan, jonka jälkeen pelistä kerättiin palautteita kyselyiden avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsen kielenkehitystä, sekä pelejä ja lisäksi teoriaosuus käsitteli riimejä ja pelejä kielenkehityksen tukemisen näkökulmasta.
Pelistä saatujen palautteiden avulla voitiin todeta, että peli onnistui tavoitteessaan tukea lasten kielen oppimista, opettaen riimejä ja riimittelyä sekä uusia sanoja. This bachelor´s thesis was implemented as a practice-based thesis, by planning and making a rhyming game for five-year-old children in Vaasa English Playschool. The aim of the game was to support children's language learning using games as well as rhymes and rhyming.
A qualitative survey conducted for the staff was used to support the planning of the game. The finished game was tested by the staff with the children participating in the bachelor´s thesis process for about two weeks, after which feedback was collected on the game through surveys.
The theoretical framework of the bachelor´s thesis consisted of early childhood education, children’s language development and games. In addition, the theory section dealt with rhyming as well as games from the perspective of language development.
Feedback about the game showed that the game succeeded in supporting children's language learning, teaching rhymes and rhyming as well as unfamiliar words.
Pelin suunnittelussa apuna käytettiin lapsiryhmän henkilökunnalle toteutettua laadullista kyselyä sekä teoriatietoa. Henkilökunta testasi valmista peliä opinnäytetyöhön osallistuvien lasten kanssa, noin kahden viikon ajan, jonka jälkeen pelistä kerättiin palautteita kyselyiden avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsen kielenkehitystä, sekä pelejä ja lisäksi teoriaosuus käsitteli riimejä ja pelejä kielenkehityksen tukemisen näkökulmasta.
Pelistä saatujen palautteiden avulla voitiin todeta, että peli onnistui tavoitteessaan tukea lasten kielen oppimista, opettaen riimejä ja riimittelyä sekä uusia sanoja.
A qualitative survey conducted for the staff was used to support the planning of the game. The finished game was tested by the staff with the children participating in the bachelor´s thesis process for about two weeks, after which feedback was collected on the game through surveys.
The theoretical framework of the bachelor´s thesis consisted of early childhood education, children’s language development and games. In addition, the theory section dealt with rhyming as well as games from the perspective of language development.
Feedback about the game showed that the game succeeded in supporting children's language learning, teaching rhymes and rhyming as well as unfamiliar words.