Filmbutikin mediapalveluiden tuotteistaminen palvelumuotoilun keinoin
Bergman, Kaisa (2022)
Bergman, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää liikkuvan kuvan palveluita suunnittelevan ja tuottavan tuotantoyhtiö Filmbutikin mediapaketteja ja löytää ratkaisuja niiden markkinoimiseen ja myyntiin palvelumuotoilun keinoja apuna käyttäen. Suunnitellut mediapaketit toimivat tutkimustyön hypoteesina, joiden olemassaolon oikeutusta tutkimuksessa testattiin.
Työssä keskityttiin erityisesti tuotteistamiseen, asiakasymmärrykseen, asiakaskokemuksen arvon muodostumiseen, asiantuntijapalvelun markkinoimiseen ja myyntiin sekä palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin.
Työn rakenne koostui johdannosta, teoriaosasta ja käytännön toimintamallista. Johdannossa käsiteltiin tutkimuksen ongelman määrittelyä ja aiheen rajauksen kannalta tärkeää tutkimuskysymystä ja hypoteesia sekä teoriaosassa tutkimukselle rajat antavaa teoreettista viitekehystä. Käytännön toimintamallissa toteutettiin tutkimus, johon sisältyi esitutkimus, asiakaskyselytutkimus ja sisäisen sidosryhmän haastattelut. Tutkimuksen jälkeen tulokset analysoitiin ja niiden keskeisimpinä tuloksina nousivat esille asiakkaiden neutraali suhtautuminen mediapaketteihin ja palveluiden ostaminen mieluummin yksittäisinä palveluina kuin pakettina. Käytännön myyntityön tuloksena syntyneet johtopäätökset mediapalveluista myös ohjasivat uuden palvelun tuotteistamista.
Sisäisen sidosryhmän kanssa pidetyn yhteiskehittämistyöpajan lopputuloksena konseptoitiin kaksi eri palvelukokonaisuutta joista toinen keskittyi asiakkaan yrityksen YouTube-kanavan optimointiin ja toinen mainoskampanjoiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Palvelukokonaisuuksista rakennettiin prototyypit joita testattiin sisäisellä sidosryhmällä.
Työssä keskityttiin erityisesti tuotteistamiseen, asiakasymmärrykseen, asiakaskokemuksen arvon muodostumiseen, asiantuntijapalvelun markkinoimiseen ja myyntiin sekä palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin.
Työn rakenne koostui johdannosta, teoriaosasta ja käytännön toimintamallista. Johdannossa käsiteltiin tutkimuksen ongelman määrittelyä ja aiheen rajauksen kannalta tärkeää tutkimuskysymystä ja hypoteesia sekä teoriaosassa tutkimukselle rajat antavaa teoreettista viitekehystä. Käytännön toimintamallissa toteutettiin tutkimus, johon sisältyi esitutkimus, asiakaskyselytutkimus ja sisäisen sidosryhmän haastattelut. Tutkimuksen jälkeen tulokset analysoitiin ja niiden keskeisimpinä tuloksina nousivat esille asiakkaiden neutraali suhtautuminen mediapaketteihin ja palveluiden ostaminen mieluummin yksittäisinä palveluina kuin pakettina. Käytännön myyntityön tuloksena syntyneet johtopäätökset mediapalveluista myös ohjasivat uuden palvelun tuotteistamista.
Sisäisen sidosryhmän kanssa pidetyn yhteiskehittämistyöpajan lopputuloksena konseptoitiin kaksi eri palvelukokonaisuutta joista toinen keskittyi asiakkaan yrityksen YouTube-kanavan optimointiin ja toinen mainoskampanjoiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Palvelukokonaisuuksista rakennettiin prototyypit joita testattiin sisäisellä sidosryhmällä.