Supporting Peer Interaction In Early Childhood Education And Care Multilingual Environment
Addai, Dorothy; Avdiu, Gresa; Tong, Bayoh (2022)
Addai, Dorothy
Avdiu, Gresa
Tong, Bayoh
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023221
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vertaisvuorovaikutuksen tukemisen merkitystä varhaiskasvatusyksiköissä Espoossa. Opiskelijat ja työelämäkumppanit tarkastelivat tämän aiheen merkitystä oppilaiden valmistelemisessa muodolliseen koulutukseen ilmoittautumiseen ja sen käyttöön tulevaisuudessa. Tämän Espoon varhaiskasvatuksessa toteutetun hankkeen tutkittujen lasten iät olivat kolmesta kuuteen.
Selvitys tehtiin ja toteutettiin kolmessa varhaiskasvatuksen yksikössä, joista kaksi oli Espoon kaupungin kunnallisia yksiköitä ja yksi oli yksityinen päiväkoti myös Espoossa. Tutkijat käyttivät erilaisia tiedonkeruumenetelmiä opinnäytetyötä varten, mukaan lukien kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, suulliset haastattelut, 3-6-vuotiaiden lasten havainnointi ja vanhemmille suunnatut kyselyt.
Teoreettisessa viitekehyksessä ja tuloksissamme osoitettiin, että vertaisvuorovaikutus on olennaista ja mahdollistaa sen, että sitä voidaan organisoida uudelleen ja nähdä sen vaikutukset lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Sosiaaliset taidot, leikki- ja kielitaidot voivat tukea lapsen vuorovaikutusta. Tulokset osoittavat myös, että leikkiminen on välttämätöntä ja sitä voidaan tukea varhaisesta iästä lähtien niin kotiympäristössä kuin varhaiskasvatuksessa. Ohjattu toiminta tukee lasten osallistumista ryhmätoimintaan ja sosiaalinen kognitiivinen teoria tukee sosiaalisia taitoja, kuten matkimista ja peilaamista, mikä korostaa lasten vertaisvuorovaikutusta.
Aikuisen rooli on olennainen ja kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi aikuisen tulee olla sensitiivinen. Vertaisvuorovaikutusta tukevia työkaluja voivat olla esimerkiksi kuvat, tukiviittomat, avoin keskustelu ja tunteiden harjoittaminen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osallisuus ja sosiaalistaminen ovat avaintekijöitä vertaisvuorovaikutuksen kehittämisessä. Tulokset osoittavat, että ammattilaisten yhdessä lasten kanssa rakentama turvallinen ja tasa-arvoinen ympäristö tukee lapsen vertaisvuorovaikutusta ryhmässä.
Selvitys tehtiin ja toteutettiin kolmessa varhaiskasvatuksen yksikössä, joista kaksi oli Espoon kaupungin kunnallisia yksiköitä ja yksi oli yksityinen päiväkoti myös Espoossa. Tutkijat käyttivät erilaisia tiedonkeruumenetelmiä opinnäytetyötä varten, mukaan lukien kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, suulliset haastattelut, 3-6-vuotiaiden lasten havainnointi ja vanhemmille suunnatut kyselyt.
Teoreettisessa viitekehyksessä ja tuloksissamme osoitettiin, että vertaisvuorovaikutus on olennaista ja mahdollistaa sen, että sitä voidaan organisoida uudelleen ja nähdä sen vaikutukset lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Sosiaaliset taidot, leikki- ja kielitaidot voivat tukea lapsen vuorovaikutusta. Tulokset osoittavat myös, että leikkiminen on välttämätöntä ja sitä voidaan tukea varhaisesta iästä lähtien niin kotiympäristössä kuin varhaiskasvatuksessa. Ohjattu toiminta tukee lasten osallistumista ryhmätoimintaan ja sosiaalinen kognitiivinen teoria tukee sosiaalisia taitoja, kuten matkimista ja peilaamista, mikä korostaa lasten vertaisvuorovaikutusta.
Aikuisen rooli on olennainen ja kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi aikuisen tulee olla sensitiivinen. Vertaisvuorovaikutusta tukevia työkaluja voivat olla esimerkiksi kuvat, tukiviittomat, avoin keskustelu ja tunteiden harjoittaminen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osallisuus ja sosiaalistaminen ovat avaintekijöitä vertaisvuorovaikutuksen kehittämisessä. Tulokset osoittavat, että ammattilaisten yhdessä lasten kanssa rakentama turvallinen ja tasa-arvoinen ympäristö tukee lapsen vertaisvuorovaikutusta ryhmässä.
