Asiakaskokemuksen strateginen johtaminen kulttuuripalveluissa : tapaus Helsingin kaupunki
Roine, Minna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten asiakaskokemusta johdetaan kulttuuripalveluissa strategisesti. Työn tilaajana on Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan viestintä- ja markkinointipalvelut. Helsingin kulttuuripalvelut tuottavat taide- ja kulttuuripalveluja sekä tukevat helsinkiläisiä taide- ja kulttuuritoimijoita avustuksin. Kulttuuripalvelujen toimintaa ohjaa Helsingin kaupunkistrategia sekä kulttuuripalvelukokonaisuuden palvelustrategia. Helsingin kulttuuripalveluista työ rajautuu kaupunginmuseoon ja kulttuurikeskuksiin, koska niiden tuottama palvelu on samankaltaista ja ne muodostavat selkeän kokonaisuuden.
Työ on tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Aineisto kerättiin Helsingin kaupungin verkkosivuilta ja dokumenteista sekä kulttuuripalvelujen johdon teemahaastattelun, kulttuuripalvelujen henkilöstölle toteutetun työpajan ja kahden organisaation vertaisanalyysin avulla. Tuloksista kävi ilmi, että Helsingin kulttuuripalveluilla ei vielä ole asiakaskokemuksen tavoitetta tai visiota, mutta tuloksena syntyi tietoa niiden muodostamiseksi. Henkilöstölle toteutetun työpajan tuloksena syntyi kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen vahvuuksia ja erityispiirteitä sekä ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseksi kulttuuripalveluissa. Vertaisanalyysin avulla saatiin vastauksia siihen, miten toteutetaan menestyksekäs asiakaskokemusstrategia.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksina ovat Helsingin kaupungin kulttuuripalvelujen asiakaskokemusstrategian tiekartta, ehdotuksia kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen tavoitteeksi, visioksi ja arvolupaukseksi, ehdotus kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen johtamista tukevaksi organisaatiorakenteeksi sekä ehdotuksia kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä mille tahansa kulttuuripalveluja tuottavalle organisaatiolle, joka haluaa ottaa toimintansa keskiöön asiakkaan sekä johtaa asiakaskokemusta tavoitteellisesti.
Työ on tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Aineisto kerättiin Helsingin kaupungin verkkosivuilta ja dokumenteista sekä kulttuuripalvelujen johdon teemahaastattelun, kulttuuripalvelujen henkilöstölle toteutetun työpajan ja kahden organisaation vertaisanalyysin avulla. Tuloksista kävi ilmi, että Helsingin kulttuuripalveluilla ei vielä ole asiakaskokemuksen tavoitetta tai visiota, mutta tuloksena syntyi tietoa niiden muodostamiseksi. Henkilöstölle toteutetun työpajan tuloksena syntyi kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen vahvuuksia ja erityispiirteitä sekä ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseksi kulttuuripalveluissa. Vertaisanalyysin avulla saatiin vastauksia siihen, miten toteutetaan menestyksekäs asiakaskokemusstrategia.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksina ovat Helsingin kaupungin kulttuuripalvelujen asiakaskokemusstrategian tiekartta, ehdotuksia kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen tavoitteeksi, visioksi ja arvolupaukseksi, ehdotus kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen johtamista tukevaksi organisaatiorakenteeksi sekä ehdotuksia kulttuuripalvelujen asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Työn tulokset ovat hyödynnettävissä mille tahansa kulttuuripalveluja tuottavalle organisaatiolle, joka haluaa ottaa toimintansa keskiöön asiakkaan sekä johtaa asiakaskokemusta tavoitteellisesti.