Kuraattorien kokemuksia luokkatyöskentelyn merkityksestä oppilaan hyvinvoinnin ja ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta
Kivelä, Tiia (2022)
Kivelä, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kuraattorien kokemuksia yhteisöllisen luokkatyöskentelyn merkityksestä oppilaan hyvinvoinnille, sekä pohtia sen vaikusta ongelmia ennalta ehkäisevänä työmenetelmänä. Valitsin tämän aiheen, sillä yhteisöllisen oppilashuoltotyön vaikutusten arviointi on jäänyt hyvin vähäiselle huomiolle aikaisemmissa tutkimuksissa koskien yhteisöllistä oppilashuoltoa. Lisäksi koulukuraattorien yksilöasiakasmäärät ovat suuria, jonka vuoksi olisi tärkeä pohtia, voisimmeko vaikuttaa yhteisöllisen oppilashuoltotyön keinoin yksilöasiakasmääriin. Kyseessä on laadullinen opinnäytetyö, joka on toteutettu haastattelemalla kolmea koulukuraattoria Pohjois-Suomen alueelta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerron koulukuraattorin työstä oppilaitoksessa, sekä syvennyn koulun merkitykseen lapsen ja nuoren elämässä hyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimustulokset vastaavat kysymyksiin: Millaisia kokemuksia kuraattoreilla on luokkatyöskentelyn vaikutuksista oppilaan hyvinvointiin sekä minkälaisia kokemuksia kuraattoreilla on luokkatyöskentelyn merkityksestä osana ennaltaehkäisevää työtä? Tulosten mukaan yhteisöllisellä luokkatyöskentelyllä on positiivisia vaikutuksia oppilaan psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin, ryhmän toiminnan tukemiseen, kuraattorin työn näkyväksi tekemiseen sekä yhteistyöhön eri toimijoiden välillä. Luokkatyöskentelyjen määrä on kuitenkin suhteellisen vähäistä, eikä työskentelyä pääsääntöisesti arvioida jälkikäteen, jonka vuoksi tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä. Tulokset kuitenkin tukevat ajatustani siitä, että kouluympäristössä tällaiset ryhmiin kohdistuvat hyvinvointia tukevat työskentelyt, voisivat olla yksi tehokas ongelmia ennalta ehkäisevä työmenetelmä. Toivonkin, että opinnäytetyöni innoittaa jatkotutkimukseen yhteisöllisen oppilashuoltotyön vaikutuksista ja vaikuttavuudesta yksilön hyvinvointiin ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerron koulukuraattorin työstä oppilaitoksessa, sekä syvennyn koulun merkitykseen lapsen ja nuoren elämässä hyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimustulokset vastaavat kysymyksiin: Millaisia kokemuksia kuraattoreilla on luokkatyöskentelyn vaikutuksista oppilaan hyvinvointiin sekä minkälaisia kokemuksia kuraattoreilla on luokkatyöskentelyn merkityksestä osana ennaltaehkäisevää työtä? Tulosten mukaan yhteisöllisellä luokkatyöskentelyllä on positiivisia vaikutuksia oppilaan psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin, ryhmän toiminnan tukemiseen, kuraattorin työn näkyväksi tekemiseen sekä yhteistyöhön eri toimijoiden välillä. Luokkatyöskentelyjen määrä on kuitenkin suhteellisen vähäistä, eikä työskentelyä pääsääntöisesti arvioida jälkikäteen, jonka vuoksi tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä. Tulokset kuitenkin tukevat ajatustani siitä, että kouluympäristössä tällaiset ryhmiin kohdistuvat hyvinvointia tukevat työskentelyt, voisivat olla yksi tehokas ongelmia ennalta ehkäisevä työmenetelmä. Toivonkin, että opinnäytetyöni innoittaa jatkotutkimukseen yhteisöllisen oppilashuoltotyön vaikutuksista ja vaikuttavuudesta yksilön hyvinvointiin ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.