Ammattikorkeakoulujen Instagram-markkinointi
Kujala, Silja (2022)
Kujala, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Suomen ammattikorkeakoulujen Instagram-markkinointi. Tavoitteena oli selvittää, miten Instagramia käytetään markkinointiin sekä miten se sopii alustana ammattikorkeakouluille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kilpailija-analyysia Lapin ammattikorkeakoululle, joka oli opinnäytetyön toimeksiantaja. Alustaksi työhön valikoitui Instagram valmiina olevan käyttökokemuksen perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin nykypäivän viestintää, sosiaalista mediaa yleisesti sekä Instagramia. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin käymällä läpi ammattikorkeakoulujen Instagram-postauksia aikavälillä 1.1.–31.7.2022 ja analysoimalla tulokset.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka eri tavalla ammattikorkeakoulut Instagramia käyttävät markkinoinnissa. Osa kouluista aloittaa yhteishakujen markkinoinnin jo hyvissä ajoin ennen haun alkamista, osa ei markkinoi ollenkaan. Myös julkaisutahdissa on paljonkin eroja koulujen välillä. 
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin nykypäivän viestintää, sosiaalista mediaa yleisesti sekä Instagramia. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin käymällä läpi ammattikorkeakoulujen Instagram-postauksia aikavälillä 1.1.–31.7.2022 ja analysoimalla tulokset.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka eri tavalla ammattikorkeakoulut Instagramia käyttävät markkinoinnissa. Osa kouluista aloittaa yhteishakujen markkinoinnin jo hyvissä ajoin ennen haun alkamista, osa ei markkinoi ollenkaan. Myös julkaisutahdissa on paljonkin eroja koulujen välillä.
