Kansainvälisen maksuliikenteen maksutapojen digitalisaatio
Toppari, Anuliina (2022)
Toppari, Anuliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123354
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin, jotta saataisiin tietoa kansainvälisessä maksuliikenteessä käytettyjen maksutapojen, remburssin ja maksumääräyksen kehittymistä digitaaliseen muotoon. Tutkimuksessa tutkittiin erityisesti remburssin käsittelyn digitalisoitumista, sillä siitä on hyvin vähän saatavilla tietoa. Lisäksi tutkittiin pankkien aseman muuttumista digitalisaation ohessa. Tutkimuksen tehtävänä oli kartoittaa maksutapojen digitaalista kehityskaarta sekä nykyistä tilannetta ja pohtia miten maksutapoja voisi kehittää digitaaliseen suuntaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tutkimuksen aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä nettilähteistä. Osa teoriasta tuli tutkimuksen toteutuksen kautta, koska remburssista on hyvin vähän saatavilla kirjallisuutta, jota olisi voinut käyttää lähteenä. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat digitalisaatio, maksuliikenne sekä remburssi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka on osittain strukturoitu ja osittain vapaamuotoinen haastattelu. Tutkimusaineisto perustui haastatteluihin.
Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että remburssin käsittely on hyvin vähän digitalisoitua ja se tehdään edelleen manuaalisesti. Pankkien asema ei ole horjunut digitalisaation ohessa, koska pankit ovat aktiivisesti uudistaneet palveluitaan digitalisaation edetessä. Tutkimuksessa saatiin paljon tietoa pankkien nykyasemasta. Tutkimuksen tuloksista voidaan tulkita, että remburssin käsittelyn viemiseksi täysin digitaaliseen muotoon vaaditaan vielä vuosien työtä. This study was carried out in order to get information about digital development of payment methods, namely letter of credit and payment order, for international payment. The study mainly focuses on digitalization of handling the letter of credit since there is only some information available. The study also focuses on the impact of digitalization on the role of the banks in modern society. The task of the study was to investigate digital development of payment methods and its current situation and also to consider how to develop the payment methods to even more digital.
The theoretical reference framework of this study consists of research related literature and online sources. Part of the theory of this study was collected from implementation of the study, because there is very little literature that could be used as source for letter of credit. Key concepts of this study include digitalization, payment transaction and letter of credit. Semi-structured interview is used as research method for this study.
Key observation of this study is that the handling of the letter of credit is very little digitalized, and it is usually done manually. The role of the banks has not been staggered, because the banks have improved their services alongside with digitalization. Much information about the banks role in modern society was given for this study. One of the results of the study is that to completely digitalize the handling of letter of credit is going to take years of work.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tutkimuksen aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä nettilähteistä. Osa teoriasta tuli tutkimuksen toteutuksen kautta, koska remburssista on hyvin vähän saatavilla kirjallisuutta, jota olisi voinut käyttää lähteenä. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat digitalisaatio, maksuliikenne sekä remburssi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka on osittain strukturoitu ja osittain vapaamuotoinen haastattelu. Tutkimusaineisto perustui haastatteluihin.
Tutkimuksen keskeisin havainto on se, että remburssin käsittely on hyvin vähän digitalisoitua ja se tehdään edelleen manuaalisesti. Pankkien asema ei ole horjunut digitalisaation ohessa, koska pankit ovat aktiivisesti uudistaneet palveluitaan digitalisaation edetessä. Tutkimuksessa saatiin paljon tietoa pankkien nykyasemasta. Tutkimuksen tuloksista voidaan tulkita, että remburssin käsittelyn viemiseksi täysin digitaaliseen muotoon vaaditaan vielä vuosien työtä.
The theoretical reference framework of this study consists of research related literature and online sources. Part of the theory of this study was collected from implementation of the study, because there is very little literature that could be used as source for letter of credit. Key concepts of this study include digitalization, payment transaction and letter of credit. Semi-structured interview is used as research method for this study.
Key observation of this study is that the handling of the letter of credit is very little digitalized, and it is usually done manually. The role of the banks has not been staggered, because the banks have improved their services alongside with digitalization. Much information about the banks role in modern society was given for this study. One of the results of the study is that to completely digitalize the handling of letter of credit is going to take years of work.