Ajoneuvojen pienhiukkaspäästöjen mittaaminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Katila, Toni (2022)
Katila, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223456
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ajoneuvojen pienhiukkaspäästöjen mittaamista ja muuttujia, jotka vaikuttavat pienhiukkasten lukumäärään. Tutkimuksessa hyödynnetään uutta katsastuslainsäädäntöä, joka on otettu käyttöön Alankomaissa vuonna 2022 ja jonka käyttöönotto Saksassa tapahtuu vuonna 2023. Tässä Diagno Finland Oy:lle tehdyssä opinnäytetyössä myös pohditaan eri mittaustyylejä ja muita mahdollisia mittaustulokseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä haasteita voi syntyä mittaustilanteessa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan regeneroinnin ja sähkönkuluttajien vaikutusta pienhiukkasten lukumäärään ja näiden mahdollista vaikutusta mittauksen lopputulokseen.
Insinöörityön mittaukset tehtiin Dekatin valmistamalla ePNC-mittalaitteella. Laitteella mitattiin Euro 5- sekä Euro 6 -päästöluokituksen ajoneuvoja. Tuloksia analysoitiin samoin kuin eri mittaustapoja ja mittauksen lopputulokseen vaikuttavia tekijöitä. Tuloksiin yritettiin vaikuttaa muun muassa manipuloimalla pienhiukkaspäästöjä sähkönkulutusta lisäävien tekijöiden avulla. Mittaukset tehtiin Saksan ja Alankomaiden katsastuslainsäädännön asettamin ehdoin.
Euro 6 -päästöluokituksen ajoneuvoihin pienhiukkaslukumäärään ei saatu merkittävää muutosta manipuloimalla ajoneuvon toimintaa. Euro 5 -päästöluokituksen ajoneuvoissa pystyttiin toteamaan huomattavia muutoksia pienhiukkasten lukumäärässä, kun ajoneuvon pienhiukkaspäästöjä manipuloitiin sähkönkulutusta lisäävien tekijöiden avulla. Regeneroinnilla huomattiin olevan merkitystä pienhiukkaspäästöihin. Nämä seikat on otettava huomioon, jos tulevaisuudessa katsastuksen yhteydessä pienhiukkaspäästöjä mitataan. Lisäksi katsastajat on syytä perehdyttää aiheeseen huolellisesti.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä haasteita voi syntyä mittaustilanteessa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan regeneroinnin ja sähkönkuluttajien vaikutusta pienhiukkasten lukumäärään ja näiden mahdollista vaikutusta mittauksen lopputulokseen.
Insinöörityön mittaukset tehtiin Dekatin valmistamalla ePNC-mittalaitteella. Laitteella mitattiin Euro 5- sekä Euro 6 -päästöluokituksen ajoneuvoja. Tuloksia analysoitiin samoin kuin eri mittaustapoja ja mittauksen lopputulokseen vaikuttavia tekijöitä. Tuloksiin yritettiin vaikuttaa muun muassa manipuloimalla pienhiukkaspäästöjä sähkönkulutusta lisäävien tekijöiden avulla. Mittaukset tehtiin Saksan ja Alankomaiden katsastuslainsäädännön asettamin ehdoin.
Euro 6 -päästöluokituksen ajoneuvoihin pienhiukkaslukumäärään ei saatu merkittävää muutosta manipuloimalla ajoneuvon toimintaa. Euro 5 -päästöluokituksen ajoneuvoissa pystyttiin toteamaan huomattavia muutoksia pienhiukkasten lukumäärässä, kun ajoneuvon pienhiukkaspäästöjä manipuloitiin sähkönkulutusta lisäävien tekijöiden avulla. Regeneroinnilla huomattiin olevan merkitystä pienhiukkaspäästöihin. Nämä seikat on otettava huomioon, jos tulevaisuudessa katsastuksen yhteydessä pienhiukkaspäästöjä mitataan. Lisäksi katsastajat on syytä perehdyttää aiheeseen huolellisesti.