Organisaation kehittäminen kasvavassa katsastusyrityksessä
Päykkönen, Joni (2022)
Päykkönen, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen organisaatiorakennetta, millä mahdollistetaan toiminnan laajeneminen. Kohdeyrityksenä toimii DEKRA Katsastus Oy, joka harjoittaa katsastustoimintaa Itä-Suomen talousalueella. DEKRA Katsastuksen toiminta Suomessa käynnistyi vuonna 2021, kun Tähti Katsastuksen liiketoiminta siirtyi DEKRA Katsastukselle. DEKRA on maailmanlaajuisesti suuri ja tunnettu ajoneuvojen rekisteröinti-, hyväksyntä- ja katsastuspalveluita tarjoava yritys, jolla on toimintaa 26:ssa eri maassa.
Työssä perehdyttiin katsastusalan organisaation erilaisiin vaatimuksiin työn tilaajan sekä lakien ja määräysten asettamien rajoitteiden näkökulmasta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään organisaation kehittämiseen ja muutokseen liittyvää tietoutta. Organisaatiorakenteen suunnittelun kulmakivinä toimivat työn tilaajan tarpeet, henkilöstön näkökulma ja asiakaslähtöisyys. Rakennesuunnittelun tavoitteena oli määrittää konkreettiset organisaation työtehtävät, vastuualueet ja johtamisen rakenne.
Työn aihealuetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusstrategialla, joka soveltuu tosielämän ongelmien ratkaisuun. Lopputuloksena syntyi konstruktio, uusi organisaatiosuunnitelma, jolla haetaan ratkaisua alkuperäiseen ongelmaan. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja ja tutkijan havainnointia. Haastattelut järjestettiin koko henkilöstölle ja ne toteutettiin teemahaastatteluna.
Työn tuloksena kohdeyritykselle onnistuttiin laatimaan tulevaisuuden tarpeisiin sopiva organisaatiorakenne-ehdotus. Haastattelujen avulla saatiin henkilöstö aktivoitua mukaan organisaatiosuunniteluun. Muutosprosessi käynnistyi kohdeorganisaatiossa osittain jo opinnäytetyön aikana.
Työssä perehdyttiin katsastusalan organisaation erilaisiin vaatimuksiin työn tilaajan sekä lakien ja määräysten asettamien rajoitteiden näkökulmasta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään organisaation kehittämiseen ja muutokseen liittyvää tietoutta. Organisaatiorakenteen suunnittelun kulmakivinä toimivat työn tilaajan tarpeet, henkilöstön näkökulma ja asiakaslähtöisyys. Rakennesuunnittelun tavoitteena oli määrittää konkreettiset organisaation työtehtävät, vastuualueet ja johtamisen rakenne.
Työn aihealuetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusstrategialla, joka soveltuu tosielämän ongelmien ratkaisuun. Lopputuloksena syntyi konstruktio, uusi organisaatiosuunnitelma, jolla haetaan ratkaisua alkuperäiseen ongelmaan. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja ja tutkijan havainnointia. Haastattelut järjestettiin koko henkilöstölle ja ne toteutettiin teemahaastatteluna.
Työn tuloksena kohdeyritykselle onnistuttiin laatimaan tulevaisuuden tarpeisiin sopiva organisaatiorakenne-ehdotus. Haastattelujen avulla saatiin henkilöstö aktivoitua mukaan organisaatiosuunniteluun. Muutosprosessi käynnistyi kohdeorganisaatiossa osittain jo opinnäytetyön aikana.