Taidepolku Sonkajärvelle : osallisuutta edistämässä sosiokulttuurisin ja taidelähtöisin menetelmin
Hynynen-Niskanen, Merja; Rönkkö, Emma (2022)
Hynynen-Niskanen, Merja
Rönkkö, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323718
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin, kehitettiin, toteutettiin ja arvioitiin taidepolku Sonkajärven kunnalle. Sonkajärven kunnassa toivottiin taidepolkua ja kotiseutumuseon miljöön elävöittämistä. Opinnäytetyön tekijöillä oli kiinnostus taidelähtöisten menetelmien käyttämiseen ja taidepolun toteuttamiseen. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, projektimuotoinen kehittämistyö. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Sonkajärven kunta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sonkajärven kunnan ja OSPA-hankkeen eli Osallisuudella uusia palveluratkaisuja ja hyvinvointia Pohjois-Savoon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä Sonkajärven kunnassa.
Kuntalaiset osallistuivat taidepolun suunnitteluun sekä toteutukseen. Taidepolulle valmistettiin taideteoksia pajatyöskentelynä ja asiakkaiden voimavarat ja kiinnostuksen kohteet huomioitiin työskentelyssä. Toimintaan osallistuminen oli vapaaehtoista. Pajatyöskentelyä järjestettiin ikääntyneiden mielenterveyskuntoutujien palvelukodissa ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Sonkajärven kunnassa järjestettiin pajatoimintaa nuorille ja aikuisille. Pajoissa valmistettiin taidepolun teoksia. Mielenterveyskuntoutujien kanssa pajatyöskentelyä oli kymmenen kertaa ja varhaiskasvatuksen puolella neljä kertaa. Asiakkaita ja taidepolkua kiertäneitä havainnoitiin ja heiltä kerättiin palautetta suullisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogiikka. Sosiokulttuurisen innostamisen ja sosiaalipedagogiikan avulla vahvistettiin ja lisättiin kunnan asukkaiden välistä vuorovaikutusta, edistettiin heidän hyvinvointiaan sekä mahdollistettiin osallistuminen yhteisön kehittämiseen. Taidepolku voisi toimia ennaltaehkäisevässä työssä: osallistumalla taidepolun suunnitteluun ja toteuttamiseen kunnan asukkaiden hyvinvointi vahvistuu, mikä voi edistää kuntalaisten mielenterveyttä. In the thesis, an art path for the municipality of Sonkajärvi was designed, developed, implemented and evaluated. The municipality of Sonkajärvi wished for an art path and for the environment of the local museum to be revitalised. The authors of the thesis had an interest in using art-based methods and implementing an art path. The thesis was a functional, project-based development work. The client for the thesis was the municipality of Sonkajärvi. The thesis was carried out in cooperation with the municipality of Sonkajärvi and the OSPA project, i.e. Inclusion for new service solutions and well-being in North Savo. The aim of the thesis was to strengthen inclusion and communality in the municipality of Sonkajärvi.
The residents of the municipality participated in the design and implementation of the art path. Artworks were prepared for the art path as workshop work, and the customers' resources and interests were taken into account in the work. Participation in the activities was voluntary. Workshop work was organised in a service home for elderly mental health rehabilitees and in the operating environment of early childhood education and care. Workshop activities for young people and adults were organised in the municipality of Sonkajärvi. Works of the art path were produced in the workshops. Workshop activities for mental health rehabilitees were organized ten times and four times in early childhood education. Customers and those who toured the art path were observed and feedback was collected verbally from them.
The theoretical framework of the thesis was sociocultural inspiration and social pedagogy. Through sociocultural inspiration and social pedagogy, interaction between the inhabitants of the municipality was strengthened and increased, their well-being was promoted, and participation in the development of the community was made possible. The art path could work in preventive work: by participating in the planning and implementation of the art path, the well-being of the residents of the municipality is strengthened, which can promote the mental health of the residents of the municipality.
Kuntalaiset osallistuivat taidepolun suunnitteluun sekä toteutukseen. Taidepolulle valmistettiin taideteoksia pajatyöskentelynä ja asiakkaiden voimavarat ja kiinnostuksen kohteet huomioitiin työskentelyssä. Toimintaan osallistuminen oli vapaaehtoista. Pajatyöskentelyä järjestettiin ikääntyneiden mielenterveyskuntoutujien palvelukodissa ja varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Sonkajärven kunnassa järjestettiin pajatoimintaa nuorille ja aikuisille. Pajoissa valmistettiin taidepolun teoksia. Mielenterveyskuntoutujien kanssa pajatyöskentelyä oli kymmenen kertaa ja varhaiskasvatuksen puolella neljä kertaa. Asiakkaita ja taidepolkua kiertäneitä havainnoitiin ja heiltä kerättiin palautetta suullisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogiikka. Sosiokulttuurisen innostamisen ja sosiaalipedagogiikan avulla vahvistettiin ja lisättiin kunnan asukkaiden välistä vuorovaikutusta, edistettiin heidän hyvinvointiaan sekä mahdollistettiin osallistuminen yhteisön kehittämiseen. Taidepolku voisi toimia ennaltaehkäisevässä työssä: osallistumalla taidepolun suunnitteluun ja toteuttamiseen kunnan asukkaiden hyvinvointi vahvistuu, mikä voi edistää kuntalaisten mielenterveyttä.
The residents of the municipality participated in the design and implementation of the art path. Artworks were prepared for the art path as workshop work, and the customers' resources and interests were taken into account in the work. Participation in the activities was voluntary. Workshop work was organised in a service home for elderly mental health rehabilitees and in the operating environment of early childhood education and care. Workshop activities for young people and adults were organised in the municipality of Sonkajärvi. Works of the art path were produced in the workshops. Workshop activities for mental health rehabilitees were organized ten times and four times in early childhood education. Customers and those who toured the art path were observed and feedback was collected verbally from them.
The theoretical framework of the thesis was sociocultural inspiration and social pedagogy. Through sociocultural inspiration and social pedagogy, interaction between the inhabitants of the municipality was strengthened and increased, their well-being was promoted, and participation in the development of the community was made possible. The art path could work in preventive work: by participating in the planning and implementation of the art path, the well-being of the residents of the municipality is strengthened, which can promote the mental health of the residents of the municipality.