Web3 osana markkinointia
Palo, Matias (2022)
Palo, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia pinnalla olevien web3-teknologioiden ilmiötä ja niiden tuomia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Työn taustalla on oma mielenkiinto aihetta kohtaan, kuin myös sen ajankohtaisuus uusien web3 trendien suosion kasvun myötä. Tutkimuksella pyritään vastaamaan tutkimukselle ennalta asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen teoriaosuus avaa keskeisimpiä web3 teknologioita, kuten lohkoketjuteknologia, desentralisaatio, semanttinen web, NFT:t ja Ethereum. Teoreettisella viitekehyksellä on tarkoitus avata kokonaisuudessaan web3 käsitettä ja sitä mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään. Teoriaosuudessa keskitytään myös syvällisemmin NFT ja Ethereum termeihin, jotka ovat olennainen osa web3 maailmaa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja sitä varten käytiin kaksi syvähaastattelua. Haastateltavat valikoitiin tarkasti siten, että yksi haastateltavista oli web3 maailman ammattilainen ja toiselle se oli enemmänkin harrastus.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään web3 kehityksen olevan askel oikeaan suuntaan ja se koettiin positiivisena kehityksenä. NFT maailman mahdollistama tokenisointi nähtiin erityisesti mahdollisuutena tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle.
Tutkimuksen teoriaosuus avaa keskeisimpiä web3 teknologioita, kuten lohkoketjuteknologia, desentralisaatio, semanttinen web, NFT:t ja Ethereum. Teoreettisella viitekehyksellä on tarkoitus avata kokonaisuudessaan web3 käsitettä ja sitä mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään. Teoriaosuudessa keskitytään myös syvällisemmin NFT ja Ethereum termeihin, jotka ovat olennainen osa web3 maailmaa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja sitä varten käytiin kaksi syvähaastattelua. Haastateltavat valikoitiin tarkasti siten, että yksi haastateltavista oli web3 maailman ammattilainen ja toiselle se oli enemmänkin harrastus.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään web3 kehityksen olevan askel oikeaan suuntaan ja se koettiin positiivisena kehityksenä. NFT maailman mahdollistama tokenisointi nähtiin erityisesti mahdollisuutena tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle.