Tiedon laadun vaikutus operatiiviseen toimintaan – Tapaustutkimus
Laine, Mira (2022)
Laine, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tiedon laatu suuren kansainvälisen teknologiayrityksen operatiivisessa toiminnassa. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä laatuongelmia tai -puutteita operatiivisissa tiedoissa on, ja mitkä tietoon liittyvät asiat hidastavat, vaikeuttavat tai estävät asiantuntijoita toimimasta laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille kehitysehdotuksia, miten operatiivisen tiedon hallintaa voisi kehittää niin, että sekä asiakastyytyväisyys että palvelujen ja toimitusten laatu paranevat.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli, mitkä tietoon liittyvät asiat operatiivisella tasolla hidastavat, vaikeuttavat tai estävät asiantuntijoita toimimasta laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tietoperusta ja teoria muodostui kolmesta osa-alueesta, joita olivat moninainen tieto, laatu liiketoiminnan lähtökohtana sekä master data.
Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa haastatteluilla. Ennen ensimmäistä vaihetta tiedon laatuongelmiin tutustuttiin asiakaspalautteiden avulla. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin neljää eri asiantuntijaryhmää työssä kohdatuista ongelmista liittyen tiedon laatuun. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 18 haastateltavaa. Aineistot analysoitiin käyttäen sisältöanalyysia. Viimeisessä vaiheessa pidettiin syventävä haastattelu, jossa ryhmähaastattelujen tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja yrityksen strategian kannalta olennaisimmista löydöksistä luotiin kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena ilmeni useita tiedon laatuun liittyviä ongelmia, jotka saattavat näkyä asiakkaan suuntaan palvelujen ja toimitusten laatuongelmina. Vastauksista ei noussut esiin mitään yksittäistä tietoa tai järjestelmää. Tiedon luokista eksplisiittisen ja deklaratiivisen tiedon katsottiin sisältävän useimmiten tiedon laatu ongelmia. Opinnäytetyöstä saatua materiaalia voidaan hyödyntää yrityksen tulevissa kehityshankkeissa.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli, mitkä tietoon liittyvät asiat operatiivisella tasolla hidastavat, vaikeuttavat tai estävät asiantuntijoita toimimasta laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tietoperusta ja teoria muodostui kolmesta osa-alueesta, joita olivat moninainen tieto, laatu liiketoiminnan lähtökohtana sekä master data.
Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa haastatteluilla. Ennen ensimmäistä vaihetta tiedon laatuongelmiin tutustuttiin asiakaspalautteiden avulla. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin neljää eri asiantuntijaryhmää työssä kohdatuista ongelmista liittyen tiedon laatuun. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 18 haastateltavaa. Aineistot analysoitiin käyttäen sisältöanalyysia. Viimeisessä vaiheessa pidettiin syventävä haastattelu, jossa ryhmähaastattelujen tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja yrityksen strategian kannalta olennaisimmista löydöksistä luotiin kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena ilmeni useita tiedon laatuun liittyviä ongelmia, jotka saattavat näkyä asiakkaan suuntaan palvelujen ja toimitusten laatuongelmina. Vastauksista ei noussut esiin mitään yksittäistä tietoa tai järjestelmää. Tiedon luokista eksplisiittisen ja deklaratiivisen tiedon katsottiin sisältävän useimmiten tiedon laatu ongelmia. Opinnäytetyöstä saatua materiaalia voidaan hyödyntää yrityksen tulevissa kehityshankkeissa.