Virtuaalisuus-Kipinä uusille innovaatioille tekstiili- ja muotialalla: taktiilinen virtuaalisovittaminen
Paldanius, Outi (2022)
Paldanius, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423878
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haettiin vastausta tutkimukselliseen pääkysymykseen: Kuinka me voisimme perustella taktiilisen virtuaalisovittamisen tarjoamista kehittäessämme tekstiili- ja muotialaa kestävän kehityksen liiketoimintamallien suuntaan? Opinnäytetyössä tuotiin esiin monipuolisesti näkökulmia eri osa-alueilta. Aloitettiin virtuaalisuuden sekä digitalisaation perusteista siirtyen yhteiskuntatasoilla vaikuttaviin liiketoimintamalleihin, ihmiskunnan arvomaailmoihin, sekä peilaten kestävän kehityksen Agenda 2030 tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tuloksenaan tekijälleen oman osaamisen ja ymmärryksen syventymistä, aiheen ja aiheeseen liittyvien eri osa-alueiden saralla. Lisäksi esiteltiin storyboardein asiakaslähtöisiä visioita skenaariotyön tuloksena tuote- tai palvelukonsepteista, joilla tuottaa taktiilinen virtuaali-sovitus tulevaisuudessa. Lisäasiantuntijuutta antoi opinnäytetyön osa-alueiden keskusteluttamisen tulosten esittäminen diskursiivisen muotoilun keinoin, haastaen myös lukija pohtimaan näiden merkityksiä. Tämän viimeisen osa-alueen keinona, jätettiin osan materiaalista avoimeksi, jotta lukijoille jää mahdollisuus muodostaa oma käsityksensä tuotetun informaatiomateriaalin pohjalta.
Yhteenvetona esitettiin Iso-Britannian Design Councilin sekä heidän yhteistyökumppaneidensa kehitystyön mukaisesti koottu The Design Value Framework, Digital & Circular Fashion House-hankkeen käyttöön. Frameworkiin koottiin yhteen visualisointiin, taktiilisen virtuaalisovittamisen kehittämisen ja kehitystyön muotoilullinen arvo, kuvaten tätä demokraattisesta, sosiokulttuurisesta, rahoitustaloudellisesta sekä ympäristövaikutusten arvonäkökulmasta. Framework tarjosi siten vastauksen opinnäytetyön päämuotoilukysymykseen, ”Kuinka voisimme perustella taktiilista virtuaalisovittamista ja sen tarjoamista kehittäessämme tekstiili- ja muotialaa kestävän kehityksen liiketoimintamallien suuntaan?”
Pohjana muotoilu- ja oppimisprosessille toimivat teoriatieto sekä tarkastelu valitun viitekehyksen lävitse. Frameworkin koostamiseksi käytettyjä muotoilun menetelmiä olivat benchmarking, diskursiivinen muotoilutyö, empatiakartat, skenaariotyöskentelyn tuloksena storyboardit, sekä asiakasymmärryksen hankinta Google Forms -kyselyn avulla. The thesis seeks an answer to the main research question: How could we justify offering tactile virtual fitting while developing the textile and fashion industry in the direction of sustainable development business models? The thesis framework highlights diverse perspectives from different areas, starting from the basics of virtuality and digitalization, through business models whit an impact on the social level, to the values that humanity has and while considering the goals of the Agenda 2030 for Sustainable Development.
The thesis aims to deepen the author’s competencies and understanding in the field of the subject and the various areas related to the subject. In addition, storyboards were used to present customer-oriented visions as a result of scenario work on product or service concepts that would be used to develop a tactile virtual fitting in the future. Additional expertise is provided by presenting the results of discussing the areas of the thesis by means of discursive design, challenging the readers to consider those showed-up meanings. The material in this last part is left open, so that the readers is able to form their own understanding based on the information material produced.
In summary, The Design Value Framework, compiled in accordance with the development work of the Design Council of Great Britain and their partners, is presented for using the Digital & Circular Fashion House project. In the framework, the design value of tactile virtual adaptation development was gathered for visualization, describing this from a democratic, sociocultural, financial and environmental value perspective. The prepared The Design Value Framework answers the main design question of the thesis.
Theoretical knowledge and examination through the selected reference were the basis for the design and learning. The design methods used to compile The Design Value Framework was included benchmarking, discursive design work, empathy maps, scenario work, and storyboards, as well as acquiring customer understanding primarily through a Google Forms survey.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tuloksenaan tekijälleen oman osaamisen ja ymmärryksen syventymistä, aiheen ja aiheeseen liittyvien eri osa-alueiden saralla. Lisäksi esiteltiin storyboardein asiakaslähtöisiä visioita skenaariotyön tuloksena tuote- tai palvelukonsepteista, joilla tuottaa taktiilinen virtuaali-sovitus tulevaisuudessa. Lisäasiantuntijuutta antoi opinnäytetyön osa-alueiden keskusteluttamisen tulosten esittäminen diskursiivisen muotoilun keinoin, haastaen myös lukija pohtimaan näiden merkityksiä. Tämän viimeisen osa-alueen keinona, jätettiin osan materiaalista avoimeksi, jotta lukijoille jää mahdollisuus muodostaa oma käsityksensä tuotetun informaatiomateriaalin pohjalta.
Yhteenvetona esitettiin Iso-Britannian Design Councilin sekä heidän yhteistyökumppaneidensa kehitystyön mukaisesti koottu The Design Value Framework, Digital & Circular Fashion House-hankkeen käyttöön. Frameworkiin koottiin yhteen visualisointiin, taktiilisen virtuaalisovittamisen kehittämisen ja kehitystyön muotoilullinen arvo, kuvaten tätä demokraattisesta, sosiokulttuurisesta, rahoitustaloudellisesta sekä ympäristövaikutusten arvonäkökulmasta. Framework tarjosi siten vastauksen opinnäytetyön päämuotoilukysymykseen, ”Kuinka voisimme perustella taktiilista virtuaalisovittamista ja sen tarjoamista kehittäessämme tekstiili- ja muotialaa kestävän kehityksen liiketoimintamallien suuntaan?”
Pohjana muotoilu- ja oppimisprosessille toimivat teoriatieto sekä tarkastelu valitun viitekehyksen lävitse. Frameworkin koostamiseksi käytettyjä muotoilun menetelmiä olivat benchmarking, diskursiivinen muotoilutyö, empatiakartat, skenaariotyöskentelyn tuloksena storyboardit, sekä asiakasymmärryksen hankinta Google Forms -kyselyn avulla.
The thesis aims to deepen the author’s competencies and understanding in the field of the subject and the various areas related to the subject. In addition, storyboards were used to present customer-oriented visions as a result of scenario work on product or service concepts that would be used to develop a tactile virtual fitting in the future. Additional expertise is provided by presenting the results of discussing the areas of the thesis by means of discursive design, challenging the readers to consider those showed-up meanings. The material in this last part is left open, so that the readers is able to form their own understanding based on the information material produced.
In summary, The Design Value Framework, compiled in accordance with the development work of the Design Council of Great Britain and their partners, is presented for using the Digital & Circular Fashion House project. In the framework, the design value of tactile virtual adaptation development was gathered for visualization, describing this from a democratic, sociocultural, financial and environmental value perspective. The prepared The Design Value Framework answers the main design question of the thesis.
Theoretical knowledge and examination through the selected reference were the basis for the design and learning. The design methods used to compile The Design Value Framework was included benchmarking, discursive design work, empathy maps, scenario work, and storyboards, as well as acquiring customer understanding primarily through a Google Forms survey.