Yritys X:n sisäisen kommunikaation kehittäminen
Heinonen, Kati (2022)
Heinonen, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritys X:n sisäisen kommunikaation tila vuonna 2020 ja toteuttaa yritykselle kehityssuunnitelma, jonka avulla yrityksen sisäinen kommunikaatio on mahdollista kehittää tehokkaammaksi. Opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta. Kehittämistyössä se soveltuu lähestymistavaksi, kun halutaan ymmärtää syvällisesti yrityksen tilannetta ja tarkoituksena on ratkaista siellä ilmennyt ongelma tai tuottaa tutkimuksen keinoin kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksen alkuun käytiin läpi kotimaan toimitusten reklamaatiolista heinä- ja elokuun ajalta 2020. Sisäiseen kommunikaatioon liittyviä reklamaatioita listalta löytyi prosentuaalisesti vähän, mutta se selittyi reklamaatioiden heikolla kirjaustavalla. Sisäiseen kommunikaatioon liittyviä reklamaatioita olisi todellisuudessa ollut enemmän, mikäli reklamaatioiden kirjaamisen ohjeistusta parannettaisiin.
Tämän jälkeen yrityksen henkilöstölle toteutettiin kysely, jonka kautta päästiin käsiksi yrityksen sisäisen kommunikaation tilaan. Kyselyn tuloksiin syvennyttiin työpajassa pienemmän osallistujamäärän kanssa. Lisäksi työpajassa selvitettiin ne keinot, joilla sisäistä kommunikaatiota saadaan kehitettyä tehokkaimmin. Kyselyn ja työpajan perusteella aihe oli ajankohtainen yritykselle, sillä niistä kävi selvästi ilmi, että sisäisessä kommunikaatiossa on havaittu ongelmia ja puutteita. Opinnäytetyön liitteisiin on lisätty kysely sisäisestä kommunikaatiosta ja työpajan tulokset.
Aihe liittyy oleellisesti ylemmän ammattikorkeakoulun koulutukseen, sillä johtamisella on oleellinen merkitys yrityksen sisäisessä kommunikaatiossa. Johdon yksi tärkeimmistä kehittämiskohteista on yleensä työyhteisöviestintä. Viestintä ei koskaan ole täysin mutkatonta tai helppoa, mutta sitäkin tärkeämpi osa organisaation menestyksen ja henkilöstön hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimuksen alkuun käytiin läpi kotimaan toimitusten reklamaatiolista heinä- ja elokuun ajalta 2020. Sisäiseen kommunikaatioon liittyviä reklamaatioita listalta löytyi prosentuaalisesti vähän, mutta se selittyi reklamaatioiden heikolla kirjaustavalla. Sisäiseen kommunikaatioon liittyviä reklamaatioita olisi todellisuudessa ollut enemmän, mikäli reklamaatioiden kirjaamisen ohjeistusta parannettaisiin.
Tämän jälkeen yrityksen henkilöstölle toteutettiin kysely, jonka kautta päästiin käsiksi yrityksen sisäisen kommunikaation tilaan. Kyselyn tuloksiin syvennyttiin työpajassa pienemmän osallistujamäärän kanssa. Lisäksi työpajassa selvitettiin ne keinot, joilla sisäistä kommunikaatiota saadaan kehitettyä tehokkaimmin. Kyselyn ja työpajan perusteella aihe oli ajankohtainen yritykselle, sillä niistä kävi selvästi ilmi, että sisäisessä kommunikaatiossa on havaittu ongelmia ja puutteita. Opinnäytetyön liitteisiin on lisätty kysely sisäisestä kommunikaatiosta ja työpajan tulokset.
Aihe liittyy oleellisesti ylemmän ammattikorkeakoulun koulutukseen, sillä johtamisella on oleellinen merkitys yrityksen sisäisessä kommunikaatiossa. Johdon yksi tärkeimmistä kehittämiskohteista on yleensä työyhteisöviestintä. Viestintä ei koskaan ole täysin mutkatonta tai helppoa, mutta sitäkin tärkeämpi osa organisaation menestyksen ja henkilöstön hyvinvoinnin kannalta.