Ajanvarauksen automatisointi Frends-integraatioilla
Ahlstén, Vertti (2022)
Ahlstén, Vertti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423860
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda järjestelmäintegraatio Hubspot-palvelun ja Microsoft Teams -viestintäpalvelun välille. Integraation tehtävänä oli automatisoida ajanvarauksen käsittely ja vähentää käyttäjien työtaakkaa. Frends-alustalle toteutettujen integraatioiden tuli käsitellä ajanvarauslomakkeella annetut tiedot ja lähettää ne interaktiivisen kortin muodossa Teams-kanavalle. Sen tuli myös valvoa ajanvarausten tilaa ja lähettää niistä käyttäjille muistutukset, mikäli varauksia ei käsitelty tietyn ajan puitteissa.
Työ aloitettiin suunnittelemalla toteutus ja sen jälkeen valitsemalla sekä tutustumalla työvälineisiin. Työhön valikoitui Microsoft Power Automate -alusta korttien lähettämiseksi Teams-kanavalle ja Graph API -rajapinta korttien seurantaan kanavalla. Tämä loi hyvän pohjan toteutuksen tikettijärjestelmän rakentamiseksi, mikä käsitteli ja seurasi ajanvarausten tilaa. Kun Frends-integraatio saatiin rakennettua, siihen yhdistettiin ajanvarauslomake käyttämällä Hubspot-palvelun prosesseja. Lomakkeen lähetys määritettiin käynnistämään tapahtumakulku, joka lähetti lomakkeen tiedot POST-tyyppisenä HTTP-kutsuna Frends-liittymälle. Lopuksi työhön rakennettiin virheenhallinta, jonka tarkoitus oli vähentää ohjelmiston ylläpidosta johtuvaa työtä varautumalla ennakkoon mahdollisiin virhetilanteisiin.
Lopputuotteena insinöörityöstä syntyi kahden järjestelmän välinen integraatio, joka muodostui viidestä prosessista. Integraatio hyväksyttiin työn ensimmäisenä versiona ja otettiin käyttöön työvälineenä helpottamaan ajanvarauksen käsittelyprosessia. Työn kehitystä jatkettiin paranneltuun toiseen versioon, joka sisältää lisätoiminnallisuuksia ja nykyisten menetelmien optimointia.
Työ aloitettiin suunnittelemalla toteutus ja sen jälkeen valitsemalla sekä tutustumalla työvälineisiin. Työhön valikoitui Microsoft Power Automate -alusta korttien lähettämiseksi Teams-kanavalle ja Graph API -rajapinta korttien seurantaan kanavalla. Tämä loi hyvän pohjan toteutuksen tikettijärjestelmän rakentamiseksi, mikä käsitteli ja seurasi ajanvarausten tilaa. Kun Frends-integraatio saatiin rakennettua, siihen yhdistettiin ajanvarauslomake käyttämällä Hubspot-palvelun prosesseja. Lomakkeen lähetys määritettiin käynnistämään tapahtumakulku, joka lähetti lomakkeen tiedot POST-tyyppisenä HTTP-kutsuna Frends-liittymälle. Lopuksi työhön rakennettiin virheenhallinta, jonka tarkoitus oli vähentää ohjelmiston ylläpidosta johtuvaa työtä varautumalla ennakkoon mahdollisiin virhetilanteisiin.
Lopputuotteena insinöörityöstä syntyi kahden järjestelmän välinen integraatio, joka muodostui viidestä prosessista. Integraatio hyväksyttiin työn ensimmäisenä versiona ja otettiin käyttöön työvälineenä helpottamaan ajanvarauksen käsittelyprosessia. Työn kehitystä jatkettiin paranneltuun toiseen versioon, joka sisältää lisätoiminnallisuuksia ja nykyisten menetelmien optimointia.