Vinttikoiran anatomia ja animaatio
Heikkinen, Marjaana (2014)
Heikkinen, Marjaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411746
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tutkia koiran anatomiaa ja sen liikeratoja perusaskellaji animaation avulla. Työn teknisessä osuudessa esittelen askellajeista laukan. Esimerkkitapaukseksi olen valinnut englanninvinttikoiran sen vartalon elastisuuden ja notkeuden vuoksi. Animaattorin kannalta rotu on mielestäni hyvin kiinnostava ja monipuolinen kohde animoida.
Työni päätavoitteena oli tuottaa mahdollisimman laadukasta ja tarkkaa animaatiota. Haasteelliseksi työn teki toimivan rigin, hahmon luuston, rakentaminen. Rigi määrittelee hyvin pitkälti hahmon käytettävyyden ja animoinnin onnistumisen. Mielestäni onnistuin tässä osuudessa melko hyvin ottaen huomioon, että rakensin ensimmäistä kertaa rigiä neliraajaiselle hahmolle.
Animointiosuudessa pureudun yksityiskohtaiseen ja tarkkaan animaatioon. Esittelen laukkaa animoituna mahdollisimman realistiseen tyyliin. Pohdiskelen työssäni myös hahmoni muokattavuutta. Kuinka esimerkiksi rigini toimisi sarjakuvatyyppisen koiran luurankona? Täytyisikö rigiä muokata vai toimisiko se sellaisenaan?
Lähdemateriaalina käytin työssäni pääsosin videoita ja valokuvia. Materiaalia löytyi hyvin niin kirjallisuudesta kuin netistäkin. Etenkin anatomiaosuuteen ja liikeanimaatioon kirjallisuudesta löytyi hyviä lähteitä. Videotutoriaalit ja 3D-foorumit auttoivat parhaiten teknisissä kysymyksissä esimerkiksi rigin rakentamisessa.
Lopulliseen laukka-animaatioon olen melko tyytyväinen. Animaatioluuppi kuvastaa vinttikoiran notkeutta, elastisuutta ja energisyyttä lajin luonnetta kunnioittaen. Uskon, että voin hyödyntää lopputulosta myös jatkossa tulevissa projekteissa.
Työni päätavoitteena oli tuottaa mahdollisimman laadukasta ja tarkkaa animaatiota. Haasteelliseksi työn teki toimivan rigin, hahmon luuston, rakentaminen. Rigi määrittelee hyvin pitkälti hahmon käytettävyyden ja animoinnin onnistumisen. Mielestäni onnistuin tässä osuudessa melko hyvin ottaen huomioon, että rakensin ensimmäistä kertaa rigiä neliraajaiselle hahmolle.
Animointiosuudessa pureudun yksityiskohtaiseen ja tarkkaan animaatioon. Esittelen laukkaa animoituna mahdollisimman realistiseen tyyliin. Pohdiskelen työssäni myös hahmoni muokattavuutta. Kuinka esimerkiksi rigini toimisi sarjakuvatyyppisen koiran luurankona? Täytyisikö rigiä muokata vai toimisiko se sellaisenaan?
Lähdemateriaalina käytin työssäni pääsosin videoita ja valokuvia. Materiaalia löytyi hyvin niin kirjallisuudesta kuin netistäkin. Etenkin anatomiaosuuteen ja liikeanimaatioon kirjallisuudesta löytyi hyviä lähteitä. Videotutoriaalit ja 3D-foorumit auttoivat parhaiten teknisissä kysymyksissä esimerkiksi rigin rakentamisessa.
Lopulliseen laukka-animaatioon olen melko tyytyväinen. Animaatioluuppi kuvastaa vinttikoiran notkeutta, elastisuutta ja energisyyttä lajin luonnetta kunnioittaen. Uskon, että voin hyödyntää lopputulosta myös jatkossa tulevissa projekteissa.