TikTok -käsikirja Miss Suomi organisaatiolle
Kärnä, Pinja; Hakkarainen, Tiia; Kärnä, Pinja (2022)
Kärnä, Pinja
Hakkarainen, Tiia
Kärnä, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524066
Tiivistelmä
Lyhyessä ajassa valtavan suosion saavuttanut sosiaalisen median applikaatio TikTok on globaalisti ladatuin sovellus vuonna 2022. TikTok on optimaalinen alusta nopealle tietoisuuden ja tunnettavuuden kasvattamiselle ja toimii täten myös loistavana markkinointivälineenä yrityksille. Uutena, lyhyt video painotteisena sovelluksena TikTok voi kuitenkin tuottaa päänvaivaa yrityksille, ja sen toiminnot sekä potentiaali markkinointialustana voivat jäädä epäselviksi. Opinnäytetyön toimeksiantajalla Finnartist Oy:llä eli Miss Suomi -kilpailun omistajanlla, ei ollut käytössään aktiivista tiliä TikTokissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli aktivoida Miss Suomen TikTok -tili sekä saada TikTok kannattavaksi osaksi markkinointia. Toiminnallisen opinnäytetyön aluksi uudelleenaktivoitiin Miss Suomi -brändin TikTok -tili. Tavoitteena oli luoda katsojia sitouttavaa sisältöä ja kasvattaa brändin tunnettavuutta. Sovelluksen käytön tueksi opinnäytetyön tuotoksena syntyi TikTok -käsikirja. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin artikkeleita, verkkolähteitä sekä kirjalähteitä, jotka käsittelivät sosiaalista mediaa ja markkinointia. Työn tuottamisen tukena käytettiin TikTok -alustaa ja sieltä löytyvien kilpailijoiden tilejä. TikTokin teoriapohja perustuu pääasiallisesti verkkolähteisiin, sillä uutuudensa vuoksi kirjalähteitä löytyy niukasti. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia, TikTok - sovellusta ja sen käyttöä. Ytimessä kuitenkin on perinteikkään brändin tilin uudelleenaktivointi media alustalle, sisällön tuottaminen sekä TikTokin potentiaalin todistaminen markkinointinalustana. Opinnäytetyön lopussa tekijät kertovat, kuinka Miss Suomi -organisaatio voisi hyödyntää TikTokkia alustana tulevaisuudessa. Viimeisenä tekijät käsittelevät työn tuloksia, omaa oppimista sekä ammatillista kehittymistä. Opinnäytetyön liitteeksi on lisätty valmis TikTok -käsikirja Miss Suomi -organisaatiolle. Käsikirja sisältää selkeät ohjeet, kuinka sovellus otetaan käyttöön. Ohjeiden avulla käyttäjä oppii TikTok -sovelluksen perusteet ja on valmis hyödyntämään sovellusta. Rapidly growing in success, the social media application TikTok has taken its place as the most globally downloaded app of 2022. Due to its complex algorithm, TikTok offers an optimal platform for companies for fast growth, increased recognizability and a possibility to reach more of their wanted target audiences. However, as a fairly new application that's based on short video format content, TikTok might display as a challenging social media platform for companies. Therefore, its functions and potential as a marketing tool may appear distant and unclear. The client organization of this thesis, Finnartist Oy, who are known as the owners of the Miss Finland competition, didn't operate an active TikTok account. The main goal of our functional thesis was to reactivate the TikTok account of the Miss Finland brand. The main goal of new content creation was to grow account engagement and reinforce brand image and recognizability. As a product of this thesis a TikTok handbook was created for user support. This thesis utilizes articles, online sources and book references that are based on professional and industry knowledge about social media and social media marketing. The content created for the account takes inspiration from TikTok trends and similar accounts. This thesis covers topics such as social media, social media marketing, TikTok as an application and its functions. In the core of this thesis, the authors address the topic of reactivating the presence of a classic brand on an unfamiliar social media platform, the creation of TikTok suitable content and the strive to demonstrate the potential of TikTok as a marketing platform. At the end of this thesis, the authors share how the Miss Finland organization could further utilize the use of TikTok as a marketing platform in the future. Finally, the authors consider the results of the process and evaluate learning and professional development gained during the making of this thesis. TikTok handbook for the Miss Finland organization is as an appendix of this thesis. The handbook consists of clear instructions from logging in to TikTok to content creation. With clear directions a new user can learn the basis of managing a TikTok account.