Suomalaisen pk-yrityksen kansainvälinen markkinointi
Parkkonen, Elsa (2022)
Parkkonen, Elsa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524047
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalainen pk-yritys aikoo toteuttaa kansainvälistä markkinointia. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tärkeänä Yritys X pitää kansainvälistä markkinointia ja millaisia haasteita se voi kohdata prosessin aikana. Yritys X ei ole lähtenyt vielä kansainvälisille markkinoille, mutta suunnitelmia sen eteen on jo tehty ja kansainvälistymisen tulisi tapahtua lähiaikoina opinnäytetyön kirjoittamisen jälkeen vuonna 2022.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin ensin läpi kansainvälistymisen eri operaatiomuotoja, kohdemaiden valintaa ja suomalaisten pk-yritysten kansainvälistä liiketoimintaa. Tämän jälkeen keskityttiin kansainväliseen markkinointiin. Tässä osiossa tarkasteltiin esimerkiksi markkinoinnin strategioita, kulttuurien vaikutusta markkinointiin, eroavaisuuksia markkinoinnissa Suomessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa ja suomalaisten yritysten haasteita markkinoinnissa.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja selvitystä varten tehtiin teemahaastattelu. Haastateltavat henkilöt toimivat molemmat markkinoinnin ja kansainvälistymisen parissa Yrityksessä X. Kohdeyritys on pieni perheyritys, joka toimii sisustusalalla ja heidän pääasiallinen tuotteensa on laadukkaat ja käsintehdyt tekstiilit, esimerkiksi matot. Haastattelu koostui kolmesta pääteemasta ja teemoihin liittyvistä tarkentavista kysymyksistä. Haastattelun tavoitteena oli pitää haastattelu mahdollisimman vapaana keskusteluna.
Selvityksessä tuli ilmi asioita, jotka hidastavat Yritys X:n kansainvälistymisprosessia ja millaisia haasteita yrityksellä on kansainvälisessä markkinoinnissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, mihin kansainvälistymisessä Yritys X panostaa ja millaisia osia prosessissa on. Opinnäytetyö auttaa kohdeyritystä hahmottamaan suunnitelmiaan kansainvälisestä markkinoinnista ja haasteita, joita yrityksellä on. Opinnäytetyöstä on myös apua muille suomalaisille pk-yrityksille, jotka suunnittelevat lähtevänsä kansainvälisille markkinoille ja pohtivat mitä asioita on hyvä ottaa huomioon ja millaisia haasteita saattaa prosessin aikana kokea.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin ensin läpi kansainvälistymisen eri operaatiomuotoja, kohdemaiden valintaa ja suomalaisten pk-yritysten kansainvälistä liiketoimintaa. Tämän jälkeen keskityttiin kansainväliseen markkinointiin. Tässä osiossa tarkasteltiin esimerkiksi markkinoinnin strategioita, kulttuurien vaikutusta markkinointiin, eroavaisuuksia markkinoinnissa Suomessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa ja suomalaisten yritysten haasteita markkinoinnissa.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja selvitystä varten tehtiin teemahaastattelu. Haastateltavat henkilöt toimivat molemmat markkinoinnin ja kansainvälistymisen parissa Yrityksessä X. Kohdeyritys on pieni perheyritys, joka toimii sisustusalalla ja heidän pääasiallinen tuotteensa on laadukkaat ja käsintehdyt tekstiilit, esimerkiksi matot. Haastattelu koostui kolmesta pääteemasta ja teemoihin liittyvistä tarkentavista kysymyksistä. Haastattelun tavoitteena oli pitää haastattelu mahdollisimman vapaana keskusteluna.
Selvityksessä tuli ilmi asioita, jotka hidastavat Yritys X:n kansainvälistymisprosessia ja millaisia haasteita yrityksellä on kansainvälisessä markkinoinnissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, mihin kansainvälistymisessä Yritys X panostaa ja millaisia osia prosessissa on. Opinnäytetyö auttaa kohdeyritystä hahmottamaan suunnitelmiaan kansainvälisestä markkinoinnista ja haasteita, joita yrityksellä on. Opinnäytetyöstä on myös apua muille suomalaisille pk-yrityksille, jotka suunnittelevat lähtevänsä kansainvälisille markkinoille ja pohtivat mitä asioita on hyvä ottaa huomioon ja millaisia haasteita saattaa prosessin aikana kokea.