TikTokin merkitys kuluttajien kosmetiikkavalintoihin
Inkeroinen, Caroline (2022)
Inkeroinen, Caroline
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, millainen merkitys TikTok- sovelluksella on suomalaisten kosmetiikasta kiinnostuneiden TikTok-käyttäjien kosmetiikkavalintoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaiset videot saavat todennäköisimmin kuluttajan ostamaan tuotteen? Onko TikTok-sovelluksen kosmetiikkasisältö mahdollisesti muuttanut vastaajien kosmetiikkavalintoja ja millä tavalla?
Tämä opinnäytetyö tuo uusia näkökulmia TikTok-sovelluksen hyödyntämiseen kosmetiikkatuotteiden markkinoinnissa. Suomalaiset kosmetiikkayritykset voivat käyttää työtä apuna harkitessaan mainontaa tai vaikuttajamarkkinointia TikTok- sovelluksessa. Yrityksien on opinnäytetyöhön tutustumisen jälkeen helpompi hahmottaa, millainen sisältö TikTokissa toimii ja millainen ei sekä kuinka moni kokee halua ostaa tuotteen, jonka on nähnyt TikTok-sovelluksessa.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin ostokäyttäytymistä, sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa sekä sosiaalisen median vaikuttajia. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi TikTok-sovellusta sekä yleisesti että mainonnan kannalta. Opinnäytetyötä varten tehty kyselylomake laadittiin viitekehyksen tiedon perusteella ja kirjoittajan omien kokemusten sekä havaintojen pohjalta. Työn määrällistä analyysia varten aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka toteutettiin Google Forms -työkalun avulla. Aineisto analysoitiin Googlen Forms -työkalun sekä Microsoft Excelin avulla.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että TikTok-sovelluksen kosmetiikkasisältö on inspiroinut kyselylomakkeen vastaajia ostamaan kosmetiikkatuotteita, erityisesti meikkituotteita. TikTok-vaikuttajien suosituksilla on merkittävä vaikutus kyselyyn vastanneiden tuotevalintoihin. Vastanneet ostavat tuotteen todennäköisimmin silloin, kun tuotteesta on nähnyt useita videoita. TikTok-sovelluksen kosmetiikkasisältö on saanut vastaajat kiinnittämään huomiota tuotemerkkeihin ja niiden hintaan sekä laatuun.
Tämä opinnäytetyö tuo uusia näkökulmia TikTok-sovelluksen hyödyntämiseen kosmetiikkatuotteiden markkinoinnissa. Suomalaiset kosmetiikkayritykset voivat käyttää työtä apuna harkitessaan mainontaa tai vaikuttajamarkkinointia TikTok- sovelluksessa. Yrityksien on opinnäytetyöhön tutustumisen jälkeen helpompi hahmottaa, millainen sisältö TikTokissa toimii ja millainen ei sekä kuinka moni kokee halua ostaa tuotteen, jonka on nähnyt TikTok-sovelluksessa.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin ostokäyttäytymistä, sosiaalista mediaa käsitteenä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa sekä sosiaalisen median vaikuttajia. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi TikTok-sovellusta sekä yleisesti että mainonnan kannalta. Opinnäytetyötä varten tehty kyselylomake laadittiin viitekehyksen tiedon perusteella ja kirjoittajan omien kokemusten sekä havaintojen pohjalta. Työn määrällistä analyysia varten aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka toteutettiin Google Forms -työkalun avulla. Aineisto analysoitiin Googlen Forms -työkalun sekä Microsoft Excelin avulla.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että TikTok-sovelluksen kosmetiikkasisältö on inspiroinut kyselylomakkeen vastaajia ostamaan kosmetiikkatuotteita, erityisesti meikkituotteita. TikTok-vaikuttajien suosituksilla on merkittävä vaikutus kyselyyn vastanneiden tuotevalintoihin. Vastanneet ostavat tuotteen todennäköisimmin silloin, kun tuotteesta on nähnyt useita videoita. TikTok-sovelluksen kosmetiikkasisältö on saanut vastaajat kiinnittämään huomiota tuotemerkkeihin ja niiden hintaan sekä laatuun.