Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma
Motavali, Morva (2022)
Motavali, Morva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524104
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle huomioiden käytössä olevat resurssit. Toimeksiantajayrityksellä ei ollut dokumentoitua suunnitelmaa markkinoinnin toteuttamiseen. Suunnitelman avulla voidaan toteuttaa jatkossakin digitaalista markkinointiviestintää ja hankkia enemmän resursseja toimivaksi todettuihin toimenpiteisiin.
Opinnäytetyön viitekehys sisältää yleistietoa digitaalisesta markkinointiviestinnästä sekä B2B- ja B2C-markkinoinnin eroista. Viitekehyksen keskeinen osio oli SOSTAC ® -malli, jonka pohjalta laadittiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu toimeksiantajan konsernin olemassa olevaa graafista ohjeistoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuotos oli konkreettinen ja yrityksen resurssit huomioonottava suunnitelma. Suunnitelma on rajattu yrityksen käyttämiin digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin, ja siinä otetaan huomioon asetetut tavoitteet ja valittu kohderyhmä. Suunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykytilaa, määritelty tavoitteet ja strategia sekä listattu taktisia toimenpiteitä, joita yritys voi hyödyntää markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön viitekehys sisältää yleistietoa digitaalisesta markkinointiviestinnästä sekä B2B- ja B2C-markkinoinnin eroista. Viitekehyksen keskeinen osio oli SOSTAC ® -malli, jonka pohjalta laadittiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu toimeksiantajan konsernin olemassa olevaa graafista ohjeistoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuotos oli konkreettinen ja yrityksen resurssit huomioonottava suunnitelma. Suunnitelma on rajattu yrityksen käyttämiin digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin, ja siinä otetaan huomioon asetetut tavoitteet ja valittu kohderyhmä. Suunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykytilaa, määritelty tavoitteet ja strategia sekä listattu taktisia toimenpiteitä, joita yritys voi hyödyntää markkinointiviestinnässä.
