Tiedon ja osaamisen jakaminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Kuoppala, Jonna; Tommila, Kaisa-Leena (2022)
Kuoppala, Jonna
Tommila, Kaisa-Leena
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524190
Tiivistelmä
Tieto ja osaaminen ovat yritysten tärkeimpiä resursseja. Toimintaympäristöjen nopeassa muutoksessa tietoa ja osaamista on osattava hyödyntää oikealla tavalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Lapin ammattikorkeakoulun tiedon ja osaamisen jakamisen nykytilasta sekä selvittää tiedon ja osaamisen jakamiseen vaikuttavia tekijöitä Lapin ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena oli myös löytää keinoja, jolla Lapin ammattikorkeakoulussa voidaan vahvistaa sekä tukea tiedon ja osaamisen jakamista osana arkea.
Kuvasimme opinnäytetyössä tiedon ja osaamisen käsitteet osana organisaation aineetonta pääomaa tuoden esiin inhimillisen pääoman merkityksen yrityksille. Tieto määriteltiin opinnäytetyössä tiedon tasojen sekä tiedon lajien kautta. Osaamista käsittelimme yksilön sekä organisaation näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys perustuu aiempiin teorioihin ja määritelmiin, sekä tiedon ja osaamisen jakamiseen vaikuttaviin tekijöihin eri tutkimusten ja artikkeleiden pohjalta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuuden lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten haastattelimme seitsemän Lapin ammattikorkeakoulun palveluksessa erilaisissa asiantuntija-, esihenkilö-, opetus-, tki- tai johtotehtävissä työskentelevää henkilöä.
Lapin ammattikorkeakoulun tiedon ja osaamisen jakamisen tueksi esitettiin keskeisimpinä kehittämisideoina organisaatiokulttuurin ja organisaation sisäisen viestintäympäristön kehittämistä sekä henkilöstön osaamisen hallintaa ylläpitävä järjestelmä.
Kuvasimme opinnäytetyössä tiedon ja osaamisen käsitteet osana organisaation aineetonta pääomaa tuoden esiin inhimillisen pääoman merkityksen yrityksille. Tieto määriteltiin opinnäytetyössä tiedon tasojen sekä tiedon lajien kautta. Osaamista käsittelimme yksilön sekä organisaation näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys perustuu aiempiin teorioihin ja määritelmiin, sekä tiedon ja osaamisen jakamiseen vaikuttaviin tekijöihin eri tutkimusten ja artikkeleiden pohjalta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuuden lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten haastattelimme seitsemän Lapin ammattikorkeakoulun palveluksessa erilaisissa asiantuntija-, esihenkilö-, opetus-, tki- tai johtotehtävissä työskentelevää henkilöä.
Lapin ammattikorkeakoulun tiedon ja osaamisen jakamisen tueksi esitettiin keskeisimpinä kehittämisideoina organisaatiokulttuurin ja organisaation sisäisen viestintäympäristön kehittämistä sekä henkilöstön osaamisen hallintaa ylläpitävä järjestelmä.