Mitä asiakkaat haluavat?
Haapsamo, Henrietta (2022)
Haapsamo, Henrietta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Ravintola Pekurin kahvilaliiketoiminnan edistäminen asiakaslähtöisesti. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä asioita kyseisen yrityksen asiakkaat haluavat kahvilalta. Työn tehtävänä oli luoda kehitysehdotuksia tuot-teisiin, hinnoitteluun ja tilojen parantamiseen liittyen, joita toteuttamalla yritys voisi palvella asiakkaitaan paremmin.
Toimeksiantajayritys on oululainen henkilöstö- ja laitosruokaloita ylläpitävä yritys Uniresta Oy, jolla on noin kymmenkunta ravintolaa Oulun alueella. Yritystoimin-ta perustuu laadukkaiden opiskelija- ja henkilöstöravintolapalvelujen sekä moni-puolisten juhla- ja cateringpalvelujen tuottamiseen.
Työn tietoperustan pääaiheina ovat myynnin edistäminen ja asiakasymmärrys. Myynnin edistämisen tietoperustassa syvennytään käsittelemään strategiaa ja brändiä, myynnin edistämisen keinoja, markkinointi viestintää ja myynnin tavoit-teita. Asiakasymmärryksessä syvennytään tietoperustaan asiakaskokemukses-ta, palvelupolusta ja asiakaskyselystä.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui Ravintola Pekurissa. Menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä, jonka avulla toimeksiantaja yritys sai kerättyä tietoa asiakkai-den toiveista tuotteisiin sekä hinnoitteluun liittyen ja hyödyllisiä kehitysehdotuk-sia tilojen kehittämiseksi. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi. Vastauksia kertyi yhteensä 345, joiden pohjalta rakennettiin kehitysehdotuksia ja SOSTAC-malli, jota Ravintola Pekuri pystyy hyödyntämään kahvilaliiketoimintaa edistäes-sä. Päätuloksena selvisi, että Ravintola Pekurin tuotteissa sekä tiloissa on kehi-tettävää.
Tuloksena opinnäytetyössä muodostui kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, ku-ten uusia tuotteita ja näistä muodostettuja tarjouksia, tilojen parannusehdotuk-sia. Tulosten pohjalta ravintola pystyy kehittämään nykyistä liiketoimintaansa tai halutessaan jopa laajentamaan kahvilaliiketoimintaansa.
Toimeksiantajayritys on oululainen henkilöstö- ja laitosruokaloita ylläpitävä yritys Uniresta Oy, jolla on noin kymmenkunta ravintolaa Oulun alueella. Yritystoimin-ta perustuu laadukkaiden opiskelija- ja henkilöstöravintolapalvelujen sekä moni-puolisten juhla- ja cateringpalvelujen tuottamiseen.
Työn tietoperustan pääaiheina ovat myynnin edistäminen ja asiakasymmärrys. Myynnin edistämisen tietoperustassa syvennytään käsittelemään strategiaa ja brändiä, myynnin edistämisen keinoja, markkinointi viestintää ja myynnin tavoit-teita. Asiakasymmärryksessä syvennytään tietoperustaan asiakaskokemukses-ta, palvelupolusta ja asiakaskyselystä.
Opinnäytetyön toteutus tapahtui Ravintola Pekurissa. Menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä, jonka avulla toimeksiantaja yritys sai kerättyä tietoa asiakkai-den toiveista tuotteisiin sekä hinnoitteluun liittyen ja hyödyllisiä kehitysehdotuk-sia tilojen kehittämiseksi. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi. Vastauksia kertyi yhteensä 345, joiden pohjalta rakennettiin kehitysehdotuksia ja SOSTAC-malli, jota Ravintola Pekuri pystyy hyödyntämään kahvilaliiketoimintaa edistäes-sä. Päätuloksena selvisi, että Ravintola Pekurin tuotteissa sekä tiloissa on kehi-tettävää.
Tuloksena opinnäytetyössä muodostui kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, ku-ten uusia tuotteita ja näistä muodostettuja tarjouksia, tilojen parannusehdotuk-sia. Tulosten pohjalta ravintola pystyy kehittämään nykyistä liiketoimintaansa tai halutessaan jopa laajentamaan kahvilaliiketoimintaansa.