Näytä suppeat kuvailutiedot

Tuulivoimaloiden osien kuljetukset

Kyrönlampi, Niina (2014)

dc.contributor.authorKyrönlampi, Niina
dc.date.accessioned2014-06-04T12:11:09Z
dc.date.available2014-06-04T12:11:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014060311590
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/78335
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuulivoimaloiden logistista prosessia Pohjois-Suomessa satamasta rakennuspaikalle. Tutkimus on ajankohtainen, koska Pohjois-Suomeen tehdään koko ajan lisää tuulivoimainvestointeja. Toisena tavoitteena oli pohtia kysymystä rautateitse tapahtuvasta pienempien osien kuljetuksesta. Tutkimusmenetelmänä toimii kvalitatiivisen tutkimuksen case study-menetelmä. Tutkimus sisälsi haastattelun, jossa kyseltiin Kuljetusliike Silvastilta Oy aiheeseen liittyviä kysymyksiä tuulivoimalan osien kuljettamisesta maanteitse. Haastattelulomake lähetettiin sähköpostilla yrityksen toimitusjohtajalle. Tämän lisäksi tutkimuksessa nojataan alan kirjalliseen aineistoon. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Silvasti Oy nojaa toimintansa tuulivoimalakuljetuksissa suurimmaksi osaksi AKT:n ja lain määräämiin säädöksiin. Näitä säädöksiä muutetaan kokoajan ja ne on tarkistettava useaan otteeseen. Kysymys pienempien osien kuljettamisesta rautateitse tuli siihen johtopäätökseen, että ainakaan Lapissa sitä ei voida toteuttaa tavaran rikkomisvaarojen lisääntymisen vuoksi. Tuulivoimalahankkeet ovat kalliita, joten virheisiin ei ajallisesti ja rahallisesti ole varaa.fi
dc.description.abstractThe objective of the thesis research was to find out the transports of wind plant sections in Northern Finland from the harbour tasing number of investments are made in wind power in Northern Finland. The second objective was to consider the issue of transporting smaller components by rail. The research method is the qualitative case study. The research includes an interview where representatives of a haulier company named Silvasti Oy were asked questions relating to the issue of transporting the wind power plant components by road. The interview form with questions was sent to the chief executive officer of the company by email. In addition to this, the research is based on professional written material. The research indicates that the wind power plant component transportations managed by Silvasti Oy comply for the most part with the statutes imposed by Transport Workers' Union AKT and legislation. These statutes are amended perpetually and they must be checked up on a regular basis. The answers to the question of transport-ing the smaller components by rail indicate that transports by rail cannot be imple-mented in Lapland because of the increased breakage risks of the goods transported. Wind power plant projects are expensive and for that reason there is no margin for errors temporally or financially.o the building site. The research is topical, because an increen
dc.language.isofin
dc.publisherLapin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTuulivoimaloiden osien kuljetuksetfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/69992
dc.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtuulivoima
dc.subject.keywordtuulivoimala
dc.subject.keywordlogistinen prosessi
dc.subject.keywordlogistiikka
dc.subject.keywordmaakuljetus
dc.subject.keywordtuulipuisto
dc.subject.specializationLogistiikka
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalous


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot