Markkinointiviestinnän traineesta markkinointiassistentiksi
Kulju, Anne-Mari (2022)
Kulju, Anne-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724361
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata markkinointiviestinnän traineen päivittäisiä työtehtäviä Yrityksessä X. Opinnäytetyön seurantaviikot sijoittuivat talveen 2021–2022, jolloin yrityksessä tehtiin brändiuudistusta. Alkuperäisistä kymmenen viikon ajalta kerätyistä päiväkirjamerkinnöistä valikoitui tähän opinnäytetyöhön käsiteltäväksi seitsemän.
Lähtötilanteessa kuvattiin tämänhetkistä työtä markkinointiviestinnän traineena sekä työtehtävässä vaadittua osaamista. Pohdittiin, miten aiemmin työelämässä opitut taidot ovat auttaneet nykyisessä roolissa, mitä tähän mennessä on opittu ja millä osa-alueilla on vielä kehitettävää suhteessa markkinointiassistentin työnkuvaan ja osaamisvaatimuksiin.
Päiväkirjaraportointia käsiteltiin jokaisen seurantaviikon lopussa markkinointiassistentilta vaadittaviin ominaisuuksiin ja osaamistarpeisiin peilaten teorian avulla. Keskeisiksi teemoiksi nousivat muun muassa organisointikyky, luovuus, paineensietokyky ja työssä jaksaminen, viestintätaidot, markkinointimateriaalien suunnittelu ja toteuttaminen, verkkosivujen päivittäminen ja ylläpito sekä sosiaalisen median sisällöntuotanto.
Opinnäytetyön jälkeen markkinointiviestinnän trainee osasi nähdä oman työpanoksensa osana isompaa markkinoinnin ja brändiuudistuksen kokonaisuutta. Hän oppi huomaamaan oman kehityskaarensa työnsä eri osa-alueilla ja tiedostamaan missä on vielä kehitettävää tulevaisuudessa. Kirjoitusprosessin aikana syntyi myös ideoita ja ajatuksia Yritys X:n markkinointitiimin työskentelyn tehostamiseen ja selkeyttämiseen.
Lähtötilanteessa kuvattiin tämänhetkistä työtä markkinointiviestinnän traineena sekä työtehtävässä vaadittua osaamista. Pohdittiin, miten aiemmin työelämässä opitut taidot ovat auttaneet nykyisessä roolissa, mitä tähän mennessä on opittu ja millä osa-alueilla on vielä kehitettävää suhteessa markkinointiassistentin työnkuvaan ja osaamisvaatimuksiin.
Päiväkirjaraportointia käsiteltiin jokaisen seurantaviikon lopussa markkinointiassistentilta vaadittaviin ominaisuuksiin ja osaamistarpeisiin peilaten teorian avulla. Keskeisiksi teemoiksi nousivat muun muassa organisointikyky, luovuus, paineensietokyky ja työssä jaksaminen, viestintätaidot, markkinointimateriaalien suunnittelu ja toteuttaminen, verkkosivujen päivittäminen ja ylläpito sekä sosiaalisen median sisällöntuotanto.
Opinnäytetyön jälkeen markkinointiviestinnän trainee osasi nähdä oman työpanoksensa osana isompaa markkinoinnin ja brändiuudistuksen kokonaisuutta. Hän oppi huomaamaan oman kehityskaarensa työnsä eri osa-alueilla ja tiedostamaan missä on vielä kehitettävää tulevaisuudessa. Kirjoitusprosessin aikana syntyi myös ideoita ja ajatuksia Yritys X:n markkinointitiimin työskentelyn tehostamiseen ja selkeyttämiseen.