Eettisyyden merkitys päivittäistavarakaupassa : Case Osuuskauppa Arina
Aho, Laura (2014)
Aho, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311546
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus S-ryhmän ja Osuuskauppa Arinan päivittäistavara-kaupan hankintojen eettisyydestä. Tavoitteena on luoda kattava ja monipuolisesti tarkasteltu kokonaisuus hankintoihin liittyvistä peruskysymyksistä. Tutkimuskysy-mykset ovat seuraavat: 1. Millä tavoin yritysvastuu eli yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys ilmenevät Osuuskauppa Arinan toiminnassa? 2. Miten tuotehankinnat heijas-tavat yrityksen vastuullisuusperiaatteita? 3. Millä tavoin S-ryhmä ja siihen kuuluva Osuuskauppa Arina pyrkivät kehittämään ja edistämään vastuullisuuden toteutumista niin omissa toimipaikoissaan kuin alihankintaketjuissa? Opinnäytetyön case-yritys voi halutessaan hyödyntää tutkimusta oman vastuullisen toimintansa kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee vastuullisuuden periaatteita eli kestävää kehitystä ja yritysvastuuta. Teoriaa joka kappaleessa täydentävä empiriaosuus käsittelee S-ryhmän ja Osuuskauppa Arinan tuotehankintoja ja siihen lähdemateriaalina on käy-tetty S-ryhmän vuosittaista vastuullisuuskatsausta ja tutkimuskysymyksiin on haettu vastauksia myös yrityshaastatteluilla. Empiriaosuuteen haastateltiin viittä Osuus-kauppa Arinan avainhenkilöä: päivittäistavarakaupan valikoimapäällikkö Janne Ta-piota, Prisma Limingantullin päivittäistavarapäällikkö Petri Rissalaa, Prisma Zeppe-linin päivittäistavarapäällikkö Ari Honkosta, Prisma Kemin päivittäistavarapäällikkö Markku Juopperia sekä Prisma Kemin tavaratalojohtaja Aarno Ahoa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus case-tutkimus, koska siinä luo-daan ja avataan jo olemassa olevia teorioita yritysvastuusta ja sen kehittämisestä. Tietoa lähdettiin hakemaan rakentamalla ensin teoriaosio eettisestä ja vastuullisesta toiminnasta yritysmaailmassa, jonka jälkeen tarkempaan tarkasteluun otettiin Osuus-kauppa Arinan Prismoissa myytävät päivittäistavarakaupan tuotteet ja vastuullisuu-den toetutuminen käytännössä. Selvityksen tuloksena saatiin monipuolinen ja kriitti-nen katsaus Osuuskauppa Arinan tuotteiden eettisyydestä ja niiden vaikutuksesta tuottajamaahan ja itse toimialaan.
Tutkimuksessa selvisi, että S-ryhmä pyrkii päivittäisellä toiminnallaan vastuulliseen ja eettiseen kaupankäyntiin ja vastuullisuus nähdään erittäin tärkeänä osana organi-saation toimintaa. Esimerkiksi S-ryhmä kuuluu moniin kansainvälisiin sertifiointijär-jestöihin parantaakseen kaupankäynnin vastuullisuutta niin valtakunnallisella kuin kansainvälisellä tasolla.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee vastuullisuuden periaatteita eli kestävää kehitystä ja yritysvastuuta. Teoriaa joka kappaleessa täydentävä empiriaosuus käsittelee S-ryhmän ja Osuuskauppa Arinan tuotehankintoja ja siihen lähdemateriaalina on käy-tetty S-ryhmän vuosittaista vastuullisuuskatsausta ja tutkimuskysymyksiin on haettu vastauksia myös yrityshaastatteluilla. Empiriaosuuteen haastateltiin viittä Osuus-kauppa Arinan avainhenkilöä: päivittäistavarakaupan valikoimapäällikkö Janne Ta-piota, Prisma Limingantullin päivittäistavarapäällikkö Petri Rissalaa, Prisma Zeppe-linin päivittäistavarapäällikkö Ari Honkosta, Prisma Kemin päivittäistavarapäällikkö Markku Juopperia sekä Prisma Kemin tavaratalojohtaja Aarno Ahoa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus case-tutkimus, koska siinä luo-daan ja avataan jo olemassa olevia teorioita yritysvastuusta ja sen kehittämisestä. Tietoa lähdettiin hakemaan rakentamalla ensin teoriaosio eettisestä ja vastuullisesta toiminnasta yritysmaailmassa, jonka jälkeen tarkempaan tarkasteluun otettiin Osuus-kauppa Arinan Prismoissa myytävät päivittäistavarakaupan tuotteet ja vastuullisuu-den toetutuminen käytännössä. Selvityksen tuloksena saatiin monipuolinen ja kriitti-nen katsaus Osuuskauppa Arinan tuotteiden eettisyydestä ja niiden vaikutuksesta tuottajamaahan ja itse toimialaan.
Tutkimuksessa selvisi, että S-ryhmä pyrkii päivittäisellä toiminnallaan vastuulliseen ja eettiseen kaupankäyntiin ja vastuullisuus nähdään erittäin tärkeänä osana organi-saation toimintaa. Esimerkiksi S-ryhmä kuuluu moniin kansainvälisiin sertifiointijär-jestöihin parantaakseen kaupankäynnin vastuullisuutta niin valtakunnallisella kuin kansainvälisellä tasolla.