Etäopetus korona-aikana ammatillisessa oppilaitoksessa
Määttä, Atte (2022)
Määttä, Atte
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824377
Tiivistelmä
Koronpandemian aiheuttama kriisi vaikutti ammatillisen koulutuksen opiskelijoihin ja opettajiin kautta maailman. Uusia opetusmenetelmiä otettiin käyttöön nopealla aikataululla. Tässä opinäytetyössa kerättiin tietoa opiskelijoiden kokemuksesta vuosien 2020 ja 2021 etäopetusjaksoista. Työn tavoitteena oli lisäksi tuoda esiin hyviä etäopetuskäytänteitä.
Opinnäytetyötä varten järjestettiin kysely, joka toteutettiin verkossa jaetulla lomakkeella. Lomakkeeseen vastasi 29 Keudan Lukkarinpolun-auto-osaston ammatillista opiskelijaa. Vastausprosentti oli noin 47 %.
Tulokset osoittivat, että muihin vastaaviin tutkimuksiin verrattuna Lukkarinpolun opiskelijat selvisivät etäopetusjaksosta hyvin. Ainoastaan 8 % ilmoitti voineensa huonosti etäopetusjaksojen aikana. Luku ei eroa merkittävästi niin sanotun normaalin ajan tilanteesta. Opintojen eteneminen hidastui, koska käytännön näytöt ja lähiopetus oli keskeytetty.
Kyselyn tuloksista voidaan myös todeta, että suuri osa ammatillisista opiskelijoista autoalalla haluaisi opiskella koululla. Osa oppijoista ei pärjää etäopetuksessa, mutta pienelle osalle opiskelijoista se on kuitenkin paras teoriaopiskelun muoto.
Opinnäytetyötä varten järjestettiin kysely, joka toteutettiin verkossa jaetulla lomakkeella. Lomakkeeseen vastasi 29 Keudan Lukkarinpolun-auto-osaston ammatillista opiskelijaa. Vastausprosentti oli noin 47 %.
Tulokset osoittivat, että muihin vastaaviin tutkimuksiin verrattuna Lukkarinpolun opiskelijat selvisivät etäopetusjaksosta hyvin. Ainoastaan 8 % ilmoitti voineensa huonosti etäopetusjaksojen aikana. Luku ei eroa merkittävästi niin sanotun normaalin ajan tilanteesta. Opintojen eteneminen hidastui, koska käytännön näytöt ja lähiopetus oli keskeytetty.
Kyselyn tuloksista voidaan myös todeta, että suuri osa ammatillisista opiskelijoista autoalalla haluaisi opiskella koululla. Osa oppijoista ei pärjää etäopetuksessa, mutta pienelle osalle opiskelijoista se on kuitenkin paras teoriaopiskelun muoto.