Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalisen median elementtejä ja teknologioita hyödyntävä lautapelisovellus

Lock, Michael (2022)

 
Avaa tiedosto
Lock_Michael.pdf (2.115Mt)
Lataukset: 


Lock, Michael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824421
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tehdä Flutter-ohjelmistokehyksen avulla sosiaalisen median sovellus, joka on tarkoitettu käytettäväksi Android-puhelimella. Insinöörityössä perehdyttiin siihen, mikä ohjelmistokehys sopii tietyn sovelluksen kehittämiseen.

Työssä tutkittiin, mikä on käytetyin mobiiliohjelmistokehys sovelluksien tekemiseen ja käytetyin kehittäjien keskuudessa. Suosituin mobiiliohjelmistokehys on Flutter, jota käytettiin vuonna 2021 eniten mobiilisovelluksien tekemiseen. Työssä tutkittiin myös Apache Cordovaa sen vuoksi, että työssä ei haluttu verrata kahta suosituinta, vaan erilaisia mobiiliohjelmistokehyksiä. Muiden ohjelmistokehyksien osalta käytetyimmät olivat Ionic, Xamarin, Unity, NativeScript, PhoneGap ja Kotlin Multiplatform. Sen lisäksi tutkittiin eri sosiaalisen median alustoja ja ohjelmistorajapintojen suosiota ja käyttöastetta BuiltWith-työkalulla ja Stackoverflow-tageilla.

Lopputuloksena tuotettiin lautapeliaiheinen Tinder-klooni, jota voidaan jatkokehittää ja julkaista sovelluskauppaan, jonka kautta lautapeliharrastajat voivat sitä hyödyntää. Sovellusta testattiin käyttäjillä. Käyttäjätestauksen aikana havaittiin ongelmia käyttäjäprofiilin muokkauksessa, jossa käyttäjät eivät osanneet löytää haluamaansa lautapeliä, ja pelikategorian valitseminen koettiin turhaksi. Käyttäjät onnistuivat löytämään ja lähettämään pareille viestejä. Tulosten perusteella selvitettiin, että jatkokehityksen kannalta täytyy parantaa sovelluksen käyttökokemusta, saavutettavuutta, toiminnallisuuksia ja ulkoasua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste