Markkinointiviestinnän erot Pohjoismaissa: case Viexpo
Jaatinen, Sonja (2022)
Jaatinen, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824429
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisen, ruotsalaisen ja norjalaisen markkinointiviestinnän eroja ja markkinointimahdollisuuksia näissä maissa sosiaalisen median markkinoinnin näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset pienet ja keskisuuret yritykset sosiaalisessa mediassa markkinoivat ja miten siellä tulisi markkinoida. Työssä tutkittiin yritysten somemarkkinoinnin yksityiskohtia ja suunnitelmia sekä asiantuntijoiden näkemyksiä somemarkkinointiin liittyen.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta ja helpottaa tulosten analysointia ja ymmärtämistä teorian näkökulmasta. Tutkimuksen teorialuvuissa käsitellään Suomen, Ruotsin ja Norjan vientimarkkinointia ja markkinointiviestintää maakohtaisesti omissa alaluvuissaan. Markkinointiviestinnästä keskityttiin sosiaalisen median markkinointiin, ja koko työssä keskityttiin kuluttajamarkkinointiin. Niillä on tutkimuksessa tärkeä rooli.
Tutkimuksessa lähetettiin Google Forms -kysely 16 suomalaiselle pk-yritykselle, joista vastasi seitsemän. Heidät kontaktoitiin toimeksiantajan kautta. Haastateltaviksi pääsi kolme asiantuntijaa, ja haastattelu suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset pk-yritykset hyödyntävät sosiaalisen median kanavia aktiivisesti ja heidän tulisi Ruotsiin ja Norjaan suunnatessa hyödyntää luovuutta ja paikallista kumppania.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta ja helpottaa tulosten analysointia ja ymmärtämistä teorian näkökulmasta. Tutkimuksen teorialuvuissa käsitellään Suomen, Ruotsin ja Norjan vientimarkkinointia ja markkinointiviestintää maakohtaisesti omissa alaluvuissaan. Markkinointiviestinnästä keskityttiin sosiaalisen median markkinointiin, ja koko työssä keskityttiin kuluttajamarkkinointiin. Niillä on tutkimuksessa tärkeä rooli.
Tutkimuksessa lähetettiin Google Forms -kysely 16 suomalaiselle pk-yritykselle, joista vastasi seitsemän. Heidät kontaktoitiin toimeksiantajan kautta. Haastateltaviksi pääsi kolme asiantuntijaa, ja haastattelu suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset pk-yritykset hyödyntävät sosiaalisen median kanavia aktiivisesti ja heidän tulisi Ruotsiin ja Norjaan suunnatessa hyödyntää luovuutta ja paikallista kumppania.