Kuluttajamyynnin erot perinteisissä ja digitaalisissa myyntikanavissa : opas myyjälle eri myyntikanavissa työskentelyyn
Pitkänen, Niko (2022)
Pitkänen, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624252
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eri myyntikanavien erot toimintatavoissa sekä vaikuttamisen ja myynnin keinoissa teleoperaattorialan myyjän arjessa. Työn tavoite oli hyödyntää kerättyä tietoa myyjän opasta varten, joka lopulta toimitettaisiin toimeksiantajalle.
Tietoa viitekehykseen kerättiin aiheeseen liittyvistä artikkeleista, blogeista sekä kursseilta. Myös henkilökohtaista alan tuntemusta hyödynnettiin opinnäytetyön tuotoksen toteuttamisessa. Digitaaliset kanavat ovat yrityksen myynnin ja markkinoinnin kannalta äärimmäisen tärkeitä ja henkilökunnan tietotaitoa on syytä ohjata näihin kanaviin. Koronapandemia osoitti, että digitaaliset kanavat ovat tulleet jäädäkseen. Myymälämyyjän kouluttaminen hybridimyyjäksi, joka hallitsee eri kanavien toimintamallit, on vähintäänkin järkevää.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tiivis opas teleoperaattorialan myymälämyyjälle, joka opastaa myyjää toimimaan digitaalisissa kanavissa, kuten myyntichatissa ja myynnillisessä puhelinasiakaspalvelussa. Se opastaa myymälämyyjää vaiheittain siinä, kuinka hänen tulee toimia digitaalisissa kanavissa. Opas kertoo myyjälle tärkeimmät eroavaisuudet totuttuun myymälätyöskentelyyn verrattuna ja auttaa myyjää toimimaan digitaalisissa kanavissa laadukkaasti ja tuloksellisesti.
Tietoa viitekehykseen kerättiin aiheeseen liittyvistä artikkeleista, blogeista sekä kursseilta. Myös henkilökohtaista alan tuntemusta hyödynnettiin opinnäytetyön tuotoksen toteuttamisessa. Digitaaliset kanavat ovat yrityksen myynnin ja markkinoinnin kannalta äärimmäisen tärkeitä ja henkilökunnan tietotaitoa on syytä ohjata näihin kanaviin. Koronapandemia osoitti, että digitaaliset kanavat ovat tulleet jäädäkseen. Myymälämyyjän kouluttaminen hybridimyyjäksi, joka hallitsee eri kanavien toimintamallit, on vähintäänkin järkevää.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tiivis opas teleoperaattorialan myymälämyyjälle, joka opastaa myyjää toimimaan digitaalisissa kanavissa, kuten myyntichatissa ja myynnillisessä puhelinasiakaspalvelussa. Se opastaa myymälämyyjää vaiheittain siinä, kuinka hänen tulee toimia digitaalisissa kanavissa. Opas kertoo myyjälle tärkeimmät eroavaisuudet totuttuun myymälätyöskentelyyn verrattuna ja auttaa myyjää toimimaan digitaalisissa kanavissa laadukkaasti ja tuloksellisesti.