Miten KLP? Miten peittokoe? : video-oppimateriaali objektiivisista näöntutkimusmenetelmistä
Kivioja, Alisa; Korhonen, Milja; Närhi, Tiia (2022)
Kivioja, Alisa
Korhonen, Milja
Närhi, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-oppimateriaali, jossa esitellään objektiivisten näöntutkimusmenetelmien tekniikoita opiskelijoille oppimisen ja harjoittelun tueksi sekä jo työelämässä oleville optikoille kertaukseksi. Tavoite oli yhtenäistää tapoja alalla ja osoittaa selkeästi, miten Metropolia Ammattikorkeakoulussa objektiivisia näöntutkimusmenetelmiä opetetaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi videosarja, jossa objektiiviset näöntutkimusmenetelmät käsitellään jokainen omassa, lyhyessä videossaan. Videoiden oli tarkoitus olla helposti löydettäviä ja uudelleen katsottavissa. Saavutettavuutta tuettiin lisäämällä erillinen tekstitys julkaisualustalla, joka oli YouTube. Metropolia Ammattikorkeakoululla on hallussaan kopiot videoista opetuskäyttöä varten.
Käsiteltävät objektiiviset näöntutkimusmenetelmät on valittu Optometrian Eettisen Neuvoston vuonna 2018 päivittämän Hyvä optometristin tutkimuskäytäntö -ohjeistuksen, Metropolia Ammattikorkeakoulussa opetettavien tekniikoiden ja Mikä PERRLA? Mikä pursuit? -opinnäytetyön mukaisesti. Työelämän yhteistyökumppani oli Metropolia Ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön raportissa esitellään lyhyesti objektiivisten näöntutkimusmenetelmien teoriaa, sillä tarkoitus oli käsitellä enemmän video- ja oppimateriaalin tuottamiseen liittyvää aineistoa. Raportissa esitellään videoiden tuotanto ja pilottitutkimus. Opinnäytetyön aihe päätettiin rajata käsittelemään enemmän objektiivisten näöntutkimusmenetelmien toteutusta ja vähemmän tulosten tulkintaa.
Videoiden onnistuneisuutta arvioitiin kirjallisen palautekyselyn avulla testiryhmällä ja materiaalia muutettiin palautekyselystä saatujen vastausten perusteella. Suurin osa palautteista oli rakentavaa ja video-oppimateriaalin koettiin olleen avuksi. Sanallisten kehitysehdotuksien avulla videoita voitiin hioa lopulliseen, julkaistavaan muotoonsa.
Käsiteltävät objektiiviset näöntutkimusmenetelmät on valittu Optometrian Eettisen Neuvoston vuonna 2018 päivittämän Hyvä optometristin tutkimuskäytäntö -ohjeistuksen, Metropolia Ammattikorkeakoulussa opetettavien tekniikoiden ja Mikä PERRLA? Mikä pursuit? -opinnäytetyön mukaisesti. Työelämän yhteistyökumppani oli Metropolia Ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön raportissa esitellään lyhyesti objektiivisten näöntutkimusmenetelmien teoriaa, sillä tarkoitus oli käsitellä enemmän video- ja oppimateriaalin tuottamiseen liittyvää aineistoa. Raportissa esitellään videoiden tuotanto ja pilottitutkimus. Opinnäytetyön aihe päätettiin rajata käsittelemään enemmän objektiivisten näöntutkimusmenetelmien toteutusta ja vähemmän tulosten tulkintaa.
Videoiden onnistuneisuutta arvioitiin kirjallisen palautekyselyn avulla testiryhmällä ja materiaalia muutettiin palautekyselystä saatujen vastausten perusteella. Suurin osa palautteista oli rakentavaa ja video-oppimateriaalin koettiin olleen avuksi. Sanallisten kehitysehdotuksien avulla videoita voitiin hioa lopulliseen, julkaistavaan muotoonsa.