Refraktoinnin ABC : verkkokurssi näöntutkimuksen perusteista
Ekman, Rosa; Vainio, Neea (2022)
Ekman, Rosa
Vainio, Neea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helposti lähestyttävä ja opiskelijalähtökohtainen Moodle-verkkokurssi Metropolia Ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden optometrian tutkinto-ohjelman opiskelijoille, jotka ovat hiljattain aloittaneet näöntutkimukseen liittyvät opinnot. Kurssimateriaali mukailee optometrian tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opetussuunnitelmaa. Opinnäytetyön tavoite on tukea opiskelijoiden oppimista sekä ammatillista osaamista jo opintojen alkutaipaleella. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu oppimispsykologiasta ja oppimismuotoilusta, verkko-oppimisesta ja sen haasteista, optometrian ammattialan kirjallisuudesta sekä kysely- ja pilottitutkimuksen metodeista. Kurssimateriaalin koostamista varten toteutettiin kyselytutkimus juuri ensimmäisen vuoden opinnot suorittaneelle optometrian opiskelijaryhmälle Metropolia Ammattikorkeakoulussa vuonna 2022. Kyselytutkimuksella haluttiin kartoittaa opiskelijoiden toiveita ja tarpeita verkkokurssin sisältöä varten, jotta lopullinen tuotos palvelisi kohderyhmäänsä mahdollisimman tehokkaasti. Pilottitutkimus toteutettiin samaiselle opiskelijaryhmälle verkkokurssin valmistuttua ja kurssisisältöjä muokattiin saadun palautteen pohjalta.
Lopullinen verkkokurssi jakautuu neljääntoista välilehteen, jotka käsittävät esittelysivun sekä kolmetoista näöntutkimukseen liittyvää moduulia aihepiirin mukaan. Jokainen moduuli sisältää aiheeseen liittyvää teoriaa, havainnollista kuvia, interaktiivisia tehtäviä sekä huomiokuplia, joihin on kerätty käytännön vinkkejä esimerkiksi näöntutkimustestin toteuttamiseen. Ammattitermistö ja käytetyt käsitteet on pyritty selittämään mahdollisimman yksinkertaisesti kurssin teoriaosuuksissa.
Toteutetussa pilottitutkimuksessa kurssi sai hyvää palautetta opiskelijoilta, ja he kokivat sen pääasiallisesti hyödylliseksi. Kurssisisältöjen suunnittelussa pyrittiin vastamaan verkko-opetuksen haasteisiin, jotta se olisi jatkossa käyttökelpoinen myös tutkinto-opettajille lisäopetusmateriaalina.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu oppimispsykologiasta ja oppimismuotoilusta, verkko-oppimisesta ja sen haasteista, optometrian ammattialan kirjallisuudesta sekä kysely- ja pilottitutkimuksen metodeista. Kurssimateriaalin koostamista varten toteutettiin kyselytutkimus juuri ensimmäisen vuoden opinnot suorittaneelle optometrian opiskelijaryhmälle Metropolia Ammattikorkeakoulussa vuonna 2022. Kyselytutkimuksella haluttiin kartoittaa opiskelijoiden toiveita ja tarpeita verkkokurssin sisältöä varten, jotta lopullinen tuotos palvelisi kohderyhmäänsä mahdollisimman tehokkaasti. Pilottitutkimus toteutettiin samaiselle opiskelijaryhmälle verkkokurssin valmistuttua ja kurssisisältöjä muokattiin saadun palautteen pohjalta.
Lopullinen verkkokurssi jakautuu neljääntoista välilehteen, jotka käsittävät esittelysivun sekä kolmetoista näöntutkimukseen liittyvää moduulia aihepiirin mukaan. Jokainen moduuli sisältää aiheeseen liittyvää teoriaa, havainnollista kuvia, interaktiivisia tehtäviä sekä huomiokuplia, joihin on kerätty käytännön vinkkejä esimerkiksi näöntutkimustestin toteuttamiseen. Ammattitermistö ja käytetyt käsitteet on pyritty selittämään mahdollisimman yksinkertaisesti kurssin teoriaosuuksissa.
Toteutetussa pilottitutkimuksessa kurssi sai hyvää palautetta opiskelijoilta, ja he kokivat sen pääasiallisesti hyödylliseksi. Kurssisisältöjen suunnittelussa pyrittiin vastamaan verkko-opetuksen haasteisiin, jotta se olisi jatkossa käyttökelpoinen myös tutkinto-opettajille lisäopetusmateriaalina.