Asiakkaan suun omahoidon edistäminen : Moodle-oppimisympäristö suuhygienistiopiskelijoille
Chen, FeiFei; Koivula, Elina; Peltola, Viivi (2022)
Chen, FeiFei
Koivula, Elina
Peltola, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824658
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisena. Tarkoituksenamme oli laatia oppimateriaali Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille Moodle-oppimisympäristöön. Oppimateriaalin sisältö on suunnattu ensisijaisesti ensimmäisen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijoille, sillä materiaali koostuu suun omahoitoon liittyvistä perusasioista.
Oppimateriaalia voivat hyödyntää myös opettajat opetuksensa tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa suun omahoidon tuotteista ja niiden oikeaoppisesta käytöstä. Tavoitteena oli tehdä opetusmateriaalista laadukas ja tiivis tietopaketti, josta suuhygienistiopiskelijat saavat tukea asiakkaan suunhoidon ohjauksessa ja jota voidaan käyttää apuna myös myöhemmin työelämässä. Tavoitteenamme oli tuottaa selkeä ja helppolukuinen suun omanhoidon tietopaketti suuhygienistiopiskelijoille, josta saa valmiuksia potilaan suun omahoidon ohjaukseen opiskelujen aikana.
Oppimateriaalin aiheet ovat suun omahoito, hammasvälien puhdistus, suun ja hampaiden puhdistus, suun omahoitoaineet, kuiva suu ja sen hoito sekä proteesien puhdistus. Kaikista aiheista on koottu teoriaosuus, jossa esittelemme myös yleisimmät välineet suun omahoitoon liittyen. Moodle-alusta sisältää myös videoita suun omahoitovälineiden käyttötekniikoista. Oppimateriaali pohjautuu kotimaisiin ja kansainvälisiin asiantuntijalähteisiin.
Opinnäytetyön suunnitelmaa aloimme työstämään keväällä 2021 ja oppimateriaalin toteuttamisen aloitimme keväällä 2022. Moodle-alusta luotiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön, joka toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Idea opinnäytetyöllemme tuli tutkintomme opettajalta. Materiaali antaa perustan uuden oppimisille ja siksi se on hyödyllinen ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoille.
Palautetta oppimateriaalista keräsimme koko opinnäytetyöprosessin ajan ohjaavilta opettajilta. Sisällöstä sekä ulkonäöstä kysyimme palautetta Webropol-kyselyn avulla eri vuosikurssien suuhygienistiopiskelijoilta Oulun ammattikorkeakoulusta. Palautteiden avulla pystyimme muokkaamaan sekä kehittämään oppimateriaalia toimivammaksi sekä vastaamaan opiskelijoiden toiveita. Suurin osan vastaajista koki, että oppimateriaali on hyödyllinen ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoille.
Oppimateriaalia voivat hyödyntää myös opettajat opetuksensa tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa suun omahoidon tuotteista ja niiden oikeaoppisesta käytöstä. Tavoitteena oli tehdä opetusmateriaalista laadukas ja tiivis tietopaketti, josta suuhygienistiopiskelijat saavat tukea asiakkaan suunhoidon ohjauksessa ja jota voidaan käyttää apuna myös myöhemmin työelämässä. Tavoitteenamme oli tuottaa selkeä ja helppolukuinen suun omanhoidon tietopaketti suuhygienistiopiskelijoille, josta saa valmiuksia potilaan suun omahoidon ohjaukseen opiskelujen aikana.
Oppimateriaalin aiheet ovat suun omahoito, hammasvälien puhdistus, suun ja hampaiden puhdistus, suun omahoitoaineet, kuiva suu ja sen hoito sekä proteesien puhdistus. Kaikista aiheista on koottu teoriaosuus, jossa esittelemme myös yleisimmät välineet suun omahoitoon liittyen. Moodle-alusta sisältää myös videoita suun omahoitovälineiden käyttötekniikoista. Oppimateriaali pohjautuu kotimaisiin ja kansainvälisiin asiantuntijalähteisiin.
Opinnäytetyön suunnitelmaa aloimme työstämään keväällä 2021 ja oppimateriaalin toteuttamisen aloitimme keväällä 2022. Moodle-alusta luotiin Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön, joka toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Idea opinnäytetyöllemme tuli tutkintomme opettajalta. Materiaali antaa perustan uuden oppimisille ja siksi se on hyödyllinen ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoille.
Palautetta oppimateriaalista keräsimme koko opinnäytetyöprosessin ajan ohjaavilta opettajilta. Sisällöstä sekä ulkonäöstä kysyimme palautetta Webropol-kyselyn avulla eri vuosikurssien suuhygienistiopiskelijoilta Oulun ammattikorkeakoulusta. Palautteiden avulla pystyimme muokkaamaan sekä kehittämään oppimateriaalia toimivammaksi sekä vastaamaan opiskelijoiden toiveita. Suurin osan vastaajista koki, että oppimateriaali on hyödyllinen ensimmäisen vuoden suuhygienistiopiskelijoille.