Päivystyspotilaan suun terveyden edistäminen potilaan kokemana
Holopainen, Liisa (2014)
Holopainen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Suun terveydenhuollon päivystyksen asiakkaan terveydenedistämisen kokemuksia ja niitä syitä, jotka estävät ja edistävät suun terveydentilan paranemista ja kokonaishoitoon hakeutumista. Tavoitteena oli saada uutta tietoa siitä, miten voisimme antaa entistä asiakaslähtöisempää palvelua ja edesauttaa asiakkaan terveydenedistämisen prosessia ja hoitoon sitoutumista. Asiakaslähtöisyys, hoitoon sitoutuminen ja terveyden tasa-arvo olivat ohjaavina periaatteina. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon Ruskeasuon hammashoitolassa syksyllä 2013 teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavat olivat päivystyspotilaita, jotka olivat käyneet myös suuhygienistin vastaanotolla (N=8). Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi-menetelmällä. Opinnäytetyön keskeisistä tutkimustuloksista ilmeni, että asiakkaat olivat tyytyväisiä henkilökunnan ammattitaitoon ja saamaansa kliiniseen ja ennaltaehkäisevään hoitoon. He haluaisivat jatkossa käydä säännöllisesti kokonaishoidossa terveyskeskuksessa. Terveydenhoitojärjestelmään liittyvät kokonaishoidon saannin vaikeudet tuntuivat heistä hankalilta, joten useimmat kävivät vain päivystyksessä. Monilla heistä oli myös taustalla lapsuuden aikaisia huonoja hammashoitokokemuksia ja muita henkisiä tekijöitä, jotka estivät heitä hakeutumasta säännöllisiin suun terveystarkastuksiin. Tutkimustuloksissa korostui ammattihenkilöiden vastuu asiakkaan motivaation aikaansaamisessa ja hoitoon sitoutumisessa. Hoitoon sitoutuminen vaatii hoitohenkilökunnan sosiaalista vuorovaikutusta ja myönteistä ilmapiiriä, jotta asiakkaan omahoidon ja hoitoon sitoutumisen kehittymisprosessi etenee. Tavoitteena oli löytää päivystyksessä usein potilaina olevat ja edesauttaa heidän suunsa ja kokonaisterveytensä paranemista motivoimalla ja lieventämällä pelkoa ja usein taustalla olevaa häpeää suun terveydentilasta. Hammashoitopelot periytyvät usein sukupolvelta toiselle, ellei kierrettä pystytä katkaisemaan terveydenhuollon ammattilaisten moniammatillisen yhteistyön kautta.