Ammattiopisto Livian työelämäyhteistyön kehittäminen
Grusander, Kim (2022)
Grusander, Kim
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924766
Tiivistelmä
Työelämä on tällä hetkellä keskellä isoa muutosta. Yritysten globalisoituva liiketoiminta, digitali-sointi, ympäristötietouden lisääntyminen sekä työvoiman ikääntyminen tuovat mukanaan haasteita ja uusia mahdollisuuksia oppilaitosten ja yritysten väliselle yhteistyölle. Uusien tutkimustulosten mukaan osaavan työvoiman saatavuus rajoittaa tällä hetkellä liiketoiminnan kehitystä ja kasvua yli 70 %:ssa yrityksistä. Suurin työvoiman tarve on toisen asteen ammatillisen koulutuksen saaneista.
Ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan vuoden 2018 alusta, jonka myötä oppilaitosten ja työelämän yhteistyötä lisättiin merkittävästi ammatillisissa oppilaitoksissa. Lisäksi työelämäyhteistyön välillinen vaikutus ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmään korostui. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Ammattiopisto Livian työelämäyhteistyötä yhteistyöyritysten ja Livian opetushenkilöstön arvioiden pohjalta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa selvitetään ammatillisen opetuksen kehittymistä ja paneudutaan työelämäyhteistyön merkitykseen yrityksille, oppilaitoksille sekä opettajille. Työssä syvennytään myös yhteistyön, verkostojen ja kumppanuuksien merkitykseen onnistuneeseen työelämäyhteistyöhön. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siinä käytettiin tutkimusmenetelminä Webropol-kyselyä, benchmarkingia, haastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikki yritykset pitivät työelämäyhteistyötä tärkeänä. Yhteistyömuodoista he kokivat omalta kannaltaan tärkeimmiksi koulutussopimukset, oppisopimukset, yritysten henkilöstölle yhteistyössä räätälöidyt koulutukset sekä opettajien työelämäjaksot. Osa yrityksistä piti Livian arvostusta työelämäyhteistyötä kohtaan riittämättömänä, ja yrityksen työpaikkaohjaajan koettiin tarvitsevan enemmän tukea oppilaitokselta. Kolmasosa kyselyyn osallistuneista yrityksistä arvioitiin, että Livia ei ollut kehittänyt toimintaansa yritysten palautteen perusteella.
Opetushenkilöstölle tehdyn kyselyn tulokset toivat esille useita ongelmakohtia monialaisen tiimiorganisoidun oppilaitoksen työelämäyhteistyön toteutuksessa. Tiimien toimiessa itsenäisesti vailla johdon hyväksymää yhteistä toimintamallia, verkostostrategiaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmää Livia hukkaa resursseja ja luo yritysten suuntaan itsestään epäyhtenäisen vaikutelman. Opettajien työelämäyhteyksistä valtaosa oli muodostunut ennen oppilaitokseen saapumista tai oppilaitoksen ulkopuolisten suhteiden kautta.
Ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan vuoden 2018 alusta, jonka myötä oppilaitosten ja työelämän yhteistyötä lisättiin merkittävästi ammatillisissa oppilaitoksissa. Lisäksi työelämäyhteistyön välillinen vaikutus ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmään korostui. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Ammattiopisto Livian työelämäyhteistyötä yhteistyöyritysten ja Livian opetushenkilöstön arvioiden pohjalta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa selvitetään ammatillisen opetuksen kehittymistä ja paneudutaan työelämäyhteistyön merkitykseen yrityksille, oppilaitoksille sekä opettajille. Työssä syvennytään myös yhteistyön, verkostojen ja kumppanuuksien merkitykseen onnistuneeseen työelämäyhteistyöhön. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siinä käytettiin tutkimusmenetelminä Webropol-kyselyä, benchmarkingia, haastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikki yritykset pitivät työelämäyhteistyötä tärkeänä. Yhteistyömuodoista he kokivat omalta kannaltaan tärkeimmiksi koulutussopimukset, oppisopimukset, yritysten henkilöstölle yhteistyössä räätälöidyt koulutukset sekä opettajien työelämäjaksot. Osa yrityksistä piti Livian arvostusta työelämäyhteistyötä kohtaan riittämättömänä, ja yrityksen työpaikkaohjaajan koettiin tarvitsevan enemmän tukea oppilaitokselta. Kolmasosa kyselyyn osallistuneista yrityksistä arvioitiin, että Livia ei ollut kehittänyt toimintaansa yritysten palautteen perusteella.
Opetushenkilöstölle tehdyn kyselyn tulokset toivat esille useita ongelmakohtia monialaisen tiimiorganisoidun oppilaitoksen työelämäyhteistyön toteutuksessa. Tiimien toimiessa itsenäisesti vailla johdon hyväksymää yhteistä toimintamallia, verkostostrategiaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmää Livia hukkaa resursseja ja luo yritysten suuntaan itsestään epäyhtenäisen vaikutelman. Opettajien työelämäyhteyksistä valtaosa oli muodostunut ennen oppilaitokseen saapumista tai oppilaitoksen ulkopuolisten suhteiden kautta.