Nallikari Lomakylän digitaalisen yritysasiakaspolun kehittäminen
Kaikkonen, Anssi; Pulju, Mikko; Sarajärvi, Anu (2022)
Kaikkonen, Anssi
Pulju, Mikko
Sarajärvi, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä Nallikari Lomakylän nykyinen yritysasiakkaan asiakaspolku. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska toimeksiantajalla on käynnistynyt uusien majoitustilojen rakennuttamisprojekti, jonka myötä toimeksiantajan tavoitteena on kasvattaa myös työmatkailijoiden majoittujamäärää. Nykyisellään suurin osa majoittujista on vapaa-ajan matkustajia. Nallikari Lomakylän yritysasiakaspolkua ei ole aiemmin tutkittu, joten nykyinen yritysasiakaspolku koettiin tarpeelliseksi määrittää, jotta sen digitaalisuutta voidaan kehittää paremman asiakaskokemuksen saamiseksi sekä yritysmyynnin tueksi.
Työn tavoitteena oli tuottaa uusia ja innovatiivisia kehitysehdotuksia digitaalisen yritysasiakaspolun parantamiseksi. Tutkimuskysymyksiä olivat, mitkä ovat työmatkustajien tarpeet majoituspalveluilta, millainen on yleisesti digitaalinen yritysasiakaspolku majoitusalalla, millä tavoin yritysasiakkaan digitaalisesta asiakaskokemusta voidaan parantaa, ja millä tavoin yritysasiakkaan digitaalista asiakaspolkua voidaan kehittää tukemaan yritysmyyntiä?
Tietoperustassa perehdytään asiakaspolkuihin, yritysasiakkaiden segmentointiin, yritysmyyntiin, työmatkustukseen sekä digitalisaatioon. Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus ja aineistoa kerättiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla menetelmillä. Haastattelumuodossa tutkimukseen osallistui toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa, havainnointia suoritettiin kilpailevien majoitusyritysten koti- ja varaussivuilla ja kyselytutkimuksiin osallistui sekä Nallikarin nykyisiä yritysasiakkaita että muutoin työssään matkustavia ja työmatkamajoitusta varaavia.
Opinnäytetyön tuotoksena Nallikari Lomakylälle kehitettiin digitaalinen yritysasiakaspolku 2.0. Uusi yritysasiakaspolku sisältää kehitysehdotuksia yritysasiakkaan digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä asiakaspolun käyttämiseksi yritysmyynnin työkaluna.
Työn tavoitteena oli tuottaa uusia ja innovatiivisia kehitysehdotuksia digitaalisen yritysasiakaspolun parantamiseksi. Tutkimuskysymyksiä olivat, mitkä ovat työmatkustajien tarpeet majoituspalveluilta, millainen on yleisesti digitaalinen yritysasiakaspolku majoitusalalla, millä tavoin yritysasiakkaan digitaalisesta asiakaskokemusta voidaan parantaa, ja millä tavoin yritysasiakkaan digitaalista asiakaspolkua voidaan kehittää tukemaan yritysmyyntiä?
Tietoperustassa perehdytään asiakaspolkuihin, yritysasiakkaiden segmentointiin, yritysmyyntiin, työmatkustukseen sekä digitalisaatioon. Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus ja aineistoa kerättiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla menetelmillä. Haastattelumuodossa tutkimukseen osallistui toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa, havainnointia suoritettiin kilpailevien majoitusyritysten koti- ja varaussivuilla ja kyselytutkimuksiin osallistui sekä Nallikarin nykyisiä yritysasiakkaita että muutoin työssään matkustavia ja työmatkamajoitusta varaavia.
Opinnäytetyön tuotoksena Nallikari Lomakylälle kehitettiin digitaalinen yritysasiakaspolku 2.0. Uusi yritysasiakaspolku sisältää kehitysehdotuksia yritysasiakkaan digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä asiakaspolun käyttämiseksi yritysmyynnin työkaluna.