Asiakkaiden ja ammattilaisten kokemusten hyödyntäminen etävastaanottotoiminnan kehittämisessä
Keskinen, Kati; Salovaara, Virpi (2022)
Keskinen, Kati
Salovaara, Virpi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ostopalveluna tuotetun julkisen terveydenhuollon sähköisten ja digitaalisten palveluiden nykytilaa sekä kartoittaa toiminnan kehittämiskohteita. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa asiakastyytyväisyydestä sekä asiakkaiden ja ammattilaisten halukkuudesta käyttää digitaalisia terveyspalveluita. Lisäksi prosessin aikana laadittiin toimeksiantajalle kysely- ja raportointipohjia, joiden avulla tämän opinnäytetyön osana toteutetut kyselytutkimukset ovat toistettavissa ja saatavat tulokset vertailtavissa keskenään.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on tuotettu yhdellä asiakkaille (n=541) suunnatulla sekä kahdella etävastaanotolla työskenteleville ammattisille suunnatulla kyselyllä. Ammattilaisten suppea kysely (n=496) toistettiin neljällä eri viikolla. Tavoitteena oli, että ammattilainen vastaa kyselyyn jokaisen asiakkaan jälkeen. Ammattilaisten laajempi kysely (n=53), joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä, toistettiin henkilöstölle kaksi kertaa. Lisäksi aineistoa koottiin toimeksiantajana toimivan yksityisen lääkäriaseman sekä ostopalvelun tilaajakunnan yhdessä perustaman projektiryhmän keskusteluista, muistioista, haastatteluista sekä projektiryhmän tekemästä tutkimusraportista.
Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin apuna SPSS-ohjelmistoa. Tulosten tilastollisen merkitsevyyden arvioimiseksi aineistosta on ristiintaulukointien perusteella muodostettu hypoteeseja, joita testattiin tilastotieteen menetelmin. Laadullisen aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysia, teemoittelua, toimintatutkimuksen menetelmiä. Etävastaanoton nykytilan kartoittamisessa käytettiin lisäksi SWOT-analyysiä sekä Business Model Canvas -analyysia.
Tulosten perusteella digitaalista terveyspalvelua käyttävät asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä. He kokevat, että saavat asiansa hoidettua ja aikovat jatkossakin käyttää palvelua. Etävastaanotolla työskentelevät ammattilaiset näkevät palvelumuodon tärkeänä osana terveyspalveluita ja ovat halukkaita osallistumaan toiminnan kehittämiseen. Tuotettu palvelu on jo nykyisellään toimiva kokonaisuus, joka palvelee asiakkaita hyvin ja jossa ammattilaiset haluavat työskennellä. Laadusta kertoo jatkuva kehittäminen, johon asiakkaat ja ammattilaiset halutaan ottaa mukaan.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on tuotettu yhdellä asiakkaille (n=541) suunnatulla sekä kahdella etävastaanotolla työskenteleville ammattisille suunnatulla kyselyllä. Ammattilaisten suppea kysely (n=496) toistettiin neljällä eri viikolla. Tavoitteena oli, että ammattilainen vastaa kyselyyn jokaisen asiakkaan jälkeen. Ammattilaisten laajempi kysely (n=53), joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä, toistettiin henkilöstölle kaksi kertaa. Lisäksi aineistoa koottiin toimeksiantajana toimivan yksityisen lääkäriaseman sekä ostopalvelun tilaajakunnan yhdessä perustaman projektiryhmän keskusteluista, muistioista, haastatteluista sekä projektiryhmän tekemästä tutkimusraportista.
Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin apuna SPSS-ohjelmistoa. Tulosten tilastollisen merkitsevyyden arvioimiseksi aineistosta on ristiintaulukointien perusteella muodostettu hypoteeseja, joita testattiin tilastotieteen menetelmin. Laadullisen aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysia, teemoittelua, toimintatutkimuksen menetelmiä. Etävastaanoton nykytilan kartoittamisessa käytettiin lisäksi SWOT-analyysiä sekä Business Model Canvas -analyysia.
Tulosten perusteella digitaalista terveyspalvelua käyttävät asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä. He kokevat, että saavat asiansa hoidettua ja aikovat jatkossakin käyttää palvelua. Etävastaanotolla työskentelevät ammattilaiset näkevät palvelumuodon tärkeänä osana terveyspalveluita ja ovat halukkaita osallistumaan toiminnan kehittämiseen. Tuotettu palvelu on jo nykyisellään toimiva kokonaisuus, joka palvelee asiakkaita hyvin ja jossa ammattilaiset haluavat työskennellä. Laadusta kertoo jatkuva kehittäminen, johon asiakkaat ja ammattilaiset halutaan ottaa mukaan.