Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esihenkilötaitojen arviointi esihenkilön rekrytoinnissa

Hölttä, Silja (2022)

 
Avaa tiedosto
Holtta_Silja.pdf (577.1Kt)
Lataukset: 


Hölttä, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten esihenkilötaitoja voidaan arvioida rekrytoinnissa. Tarkoituksena on käydä läpi kirjallisuuden ja tutkimuksien avulla, mitkä taidot nähdään oleellisina esihenkilötaitoina, mitä on rekrytointi ja miten siinä voidaan arvioida näitä taitoja. Tavoitteena on myös kartoittaa tutkimuksen avulla erilaisia arviointimenetelmiä. Lisäksi tavoitteena on pohtia tutkimuksessa ja teoreettisessa viitekehyksessä mahdollisesti ilmeneviä eroja.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kahdesta pääteemasta: esihenkilötaitojen määritellystä sekä rekrytoinnissa käytettävistä arviointitavoista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa esihenkilötyötä, sen merkitystä ja esihenkilön tarvitsemia taitoja, kuten vuorovaikutustaidot, tunneäly, itsensä johtamisen taito sekä itsetuntemus. Viitekehyksessä otettiin myös huomioon rekrytointia sekä erilaisia rekrytointimenetelmiä, joita viitekehyksessä määriteltyjen taitojen arviointiin voisi mahdollisesti hyödyntää. Tämän lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin esihenkilön rekrytoinnissa huomioon otettaviin haasteisiin.

Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin henkilöhaastatteluja. Nämä haastattelut toteutettiin kolmen esihenkilörekrytointeja suorittavan henkilön kanssa. Haastatteluissa pyrittiin kartoittamaan tapoja arvioida esihenkilötaitoja rekrytoinnissa.

Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että esihenkilötaitoja voidaan mitata monella erilaisella tavalla. Pääkeinoina haastatteluiden perusteella ilmeni olevan kompetenssipohjainen työhaastattelu, käytännön ajoitukset sekä henkilöarvioinnit. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltyjen menetelmien kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste