Myyntiliidien tuottaminen markkinointiviestinnällä Salesforce-järjestelmään
Mäki, Aku (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän, CRM-ohjelmisto Salesforcen käyttöönoton ja myyntiprosessin kehittämisen ohjeistus. Opinnäytetyön tekijän tarkoituksena on selvittää, mitä nykyaikainen B2B-myynti on, mitä markkinointi-viestinnässä tulee ottaa huomioon, esimerkki toimivasta myyntiprosessista sekä CRM-ohjelmiston käyttöönottamiseen liittyviä asioita.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on ohjeistus mitä pitää tehdä, jotta edellä mainituissa asioissa onnistutaan. Opinnäytetyön lähdeaineistona on käytetty useita internetlähteitä ja kirjallisuutta. Lisäksi käytiin keskusteluja kohdeyrityksen edustajien kanssa yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta ja jo aikaisemmin tehdyistä toimenpiteistä myyntiprosessiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui ensisijaisesti myyntijohdon käyttöön tarkoitettu ohjeistus Salesforcen-järjestelmän käyttöönottoon, Salesforcen käyttöasteen parantamiseen, sekä markkinointiviestinnän ja myyntiprosessin kehittämiseen, joka on kohdistettu ensisijaisesti myyntijohdolle. Ohjeistus on valmis työväline kohdeyritykselle, kun se kehittää toimintaansa. The goal of the thesis was to create guidelines for marketing communication, the implementation of the CRM software Salesforce and the development of the sales process. The goal of the thesis is also to find out what modern B2B sales is, what should be taken into account in marketing communication, an example of a sales process and issues related to the introduction of CRM software.
The thesis is a practice-based thesis. The result of the thesis is an instruction what needs to be done to succeed in the covered matters. The theoretical sources of the thesis include several internet and literary sources. The used comments in the thesis are comments from discussions that have taken place between the author and the sales department or with the sales director. The purpose of the discussions was to survey information and understanding about what has been done or how things have been done and what has been achieved with these actions.
As a result of the thesis, instructions for the implementation of Salesforce were com-pleted and for improving the utilization rate of Salesforce. For the development of marketing communications and the sales process, which is primarily aimed at sales management. The guidance is ready for the company when it develops the issues covered in the thesis.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on ohjeistus mitä pitää tehdä, jotta edellä mainituissa asioissa onnistutaan. Opinnäytetyön lähdeaineistona on käytetty useita internetlähteitä ja kirjallisuutta. Lisäksi käytiin keskusteluja kohdeyrityksen edustajien kanssa yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta ja jo aikaisemmin tehdyistä toimenpiteistä myyntiprosessiin liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui ensisijaisesti myyntijohdon käyttöön tarkoitettu ohjeistus Salesforcen-järjestelmän käyttöönottoon, Salesforcen käyttöasteen parantamiseen, sekä markkinointiviestinnän ja myyntiprosessin kehittämiseen, joka on kohdistettu ensisijaisesti myyntijohdolle. Ohjeistus on valmis työväline kohdeyritykselle, kun se kehittää toimintaansa.
The thesis is a practice-based thesis. The result of the thesis is an instruction what needs to be done to succeed in the covered matters. The theoretical sources of the thesis include several internet and literary sources. The used comments in the thesis are comments from discussions that have taken place between the author and the sales department or with the sales director. The purpose of the discussions was to survey information and understanding about what has been done or how things have been done and what has been achieved with these actions.
As a result of the thesis, instructions for the implementation of Salesforce were com-pleted and for improving the utilization rate of Salesforce. For the development of marketing communications and the sales process, which is primarily aimed at sales management. The guidance is ready for the company when it develops the issues covered in the thesis.