Henkilöbrändin kehittäminen Instagramissa
Jenna, Kejonen (2022)
Jenna, Kejonen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä henkilöbrändäykseen ja Instagramin ammattimaisempaan käyttöön. Opinnäytetyössä perehdytään henkilöbrändäyksen kehittämisen keskeisimpiin tekijöihin ja
paneudutaan Instagram-sovelluksen eri ominaisuuksien hyödyntämiseen sisällöntuotossa ja markkinoinnissa. Työssä käydään läpi Instagramin keskeisimpiä toimintoja, jotka edistävät henkilöbrändäyksen menestymistä sovelluksessa. Työssä läpikäydyt asiat toteutetaan käytännössä Kaksostytöt-nimiselle Instagram
profiilille. Instagram on nykyään sosiaalisen median kanavana suuressa osassa brändien markkinointistrategiaa ja viestintää.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä. Työssä käydään läpi ensin teoriaosuudet,
joista saadaan kehittämistyölle tietopohja, johon nojautua käytännön toteutuksessa. Teoriaosuuksissa käydään läpi henkilöbrändiä, brändiä, sosiaalista mediaa ja Instagramia sovelluksena. Teoriaosuuksien jälkeen
siirrytään kehittämistyön lähtötilanteen analysointiin ja havainnoidaan olemassa olevat haasteet ja ongelmakohdat. Tämän jälkeen suunnitellaan ja toteutetaan toimenpiteet haasteiden ja ongelmakohtien ratkaisemiseksi.
Kehittämistehtävässä aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui kolme henkilöä, jotka ovat kehittäneet henkilöbrändiä ja tekevät aktiivisesti sisältöä Instagramiin. Haastattelussa käydään läpi haastateltavan urapolkua, henkilöbrändäystä ja Instagramin hallintaa. Teemahaastattelun tarkoituksena oli kerätä haastattelijoiden omakohtaisia kokemuksia ja neuvoja aihealueisiin liittyen. Haastattelutuloksista saadaan informaatioita, joita hyödynnetään kehittämistehtävän toteutuksessa.
Lopputuloksena saadaan suunnitelmallisesti kehitetty henkilöbrändi ja Instagram-tili, jonka näkyvyys, seuraajakunta ja sosiaalisen median yhteisön vuorovaikutus on nousujohdatteinen. Tavoitteellisesti nousujohdatteiseksi kehitetty Instagram-tili on toimeksiannon mukainen toivottu työn lopputulos.
paneudutaan Instagram-sovelluksen eri ominaisuuksien hyödyntämiseen sisällöntuotossa ja markkinoinnissa. Työssä käydään läpi Instagramin keskeisimpiä toimintoja, jotka edistävät henkilöbrändäyksen menestymistä sovelluksessa. Työssä läpikäydyt asiat toteutetaan käytännössä Kaksostytöt-nimiselle Instagram
profiilille. Instagram on nykyään sosiaalisen median kanavana suuressa osassa brändien markkinointistrategiaa ja viestintää.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä. Työssä käydään läpi ensin teoriaosuudet,
joista saadaan kehittämistyölle tietopohja, johon nojautua käytännön toteutuksessa. Teoriaosuuksissa käydään läpi henkilöbrändiä, brändiä, sosiaalista mediaa ja Instagramia sovelluksena. Teoriaosuuksien jälkeen
siirrytään kehittämistyön lähtötilanteen analysointiin ja havainnoidaan olemassa olevat haasteet ja ongelmakohdat. Tämän jälkeen suunnitellaan ja toteutetaan toimenpiteet haasteiden ja ongelmakohtien ratkaisemiseksi.
Kehittämistehtävässä aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui kolme henkilöä, jotka ovat kehittäneet henkilöbrändiä ja tekevät aktiivisesti sisältöä Instagramiin. Haastattelussa käydään läpi haastateltavan urapolkua, henkilöbrändäystä ja Instagramin hallintaa. Teemahaastattelun tarkoituksena oli kerätä haastattelijoiden omakohtaisia kokemuksia ja neuvoja aihealueisiin liittyen. Haastattelutuloksista saadaan informaatioita, joita hyödynnetään kehittämistehtävän toteutuksessa.
Lopputuloksena saadaan suunnitelmallisesti kehitetty henkilöbrändi ja Instagram-tili, jonka näkyvyys, seuraajakunta ja sosiaalisen median yhteisön vuorovaikutus on nousujohdatteinen. Tavoitteellisesti nousujohdatteiseksi kehitetty Instagram-tili on toimeksiannon mukainen toivottu työn lopputulos.