Suomessa marketeissa myynnissä olevat kissanruokabrändit: Vastaavatko kissanruokabrändien markkinointiväittämät todellisuutta?
Karppinen, Milla (2022)
Karppinen, Milla
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924827
Tiivistelmä
Yksi suuri valinta, jonka kissanomistajat tekevät joka päivä kissojensa puolesta, on se mitä kissat saavat ruoaksi. Aihe tälle tutkielmalle syntyi oman henkilökohtaisen kiinnostuksen kautta. Olen halunnut tutkia kissanruokien markkinointia jo pitkään, ja koin laajemmasta tutkimuksesta olevan mahdollisesti hyötyä muillekin aiheesta kiinnostuneille. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten hyvin kissojen lajityypilliset tarpeet on otettu huomioon kissanruokabrändien markkinoimissa kissanruoissa. Sen lisäksi tutkielmalla pyrin vastaamaan kysymykseen, miten kissanomistajat voivat tehdä parempia valintoja kissojensa puolesta. Käyn läpi kissojen historiaa, lajityypillisiä ja ei-niin-lajityypillisiä tarpeita sekä kissojen erilaisia ruokavalioita. Kerron mitkä tekijät vaikuttavat kissanomistajien ostopäätöksiin ja perehdyn syvemmin kissanruokien markkinointiin sekä markkinointiväittämiin. Tutkielmassa tuon esiin eläinalan asiantuntijoiden näkemyksiä ja Ruokaviraston säädöksiä pakkausmerkinnöistä. Rajaan kissanruokien tarkastelun kymmeneen yleisimpään Suomen marketeissa myytävään merkkiin ja keskityn aikuisille kissoille suunnattuihin märkäruokiin. Tietoperustan rakensin hyödyntäen kissa-aiheista kirjallisuutta, kissan ravitsemukseen liittyvää tutkielmaa, kansainvälisiä artikkeleita, Ruokaviraston ja muiden lemmikinruokia valvovien viranomaisten sivuja sekä omaa asiantuntijuutta. Käyttämissäni verkkolähteissä oli saatavilla ajankohtaista tietoa lemmikinruoka-alan markkinointimenetelmistä. Tutkimuskysymykseen vastatakseni vertailin kissan lajityypillisiä tarpeita ja epäsopivien ainesosien haitallisuutta kissanruokien tuotesisältöön. Tässä vertailussa oli otettava huomioon myös kissanruokabrändien markkinointiväittämät tarkastelun alla olevista tuotteista. Tutkimustulosten mukaan kissanruokabrändien markkinointiväittämiin tulisi suhtautua kriittisesti, koska sisältö ei aina vastaa sitä, mitä kissanomistajille markkinoidaan. Kissanruokapakkauksen tuoteseloste on kannattavaa lukea ennen ostopäätöstä, vaikka helpoksi sen tulkitsemista ei ole tehty. Varmin tapa kissan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen olisi jäljitellä sen luonnollisen ravinnon ominaisuuksia, huomioon ottaen myös mahdolliset riskitekijät kissan elinympäristössä. Lemmikinomistajat ovat valveutuneempia, vaatien terveellisempiä ruokia lemmikeilleen ja yritykset pyrkivät vastaamaan tähän tarpeeseen.