Soitinmyynti murroksessa: soitinten verkkokaupan vaikutus kotimaisten soitinkauppojen kivijalkamyymälöihin
Lehtinen, Alvar (2022)
Lehtinen, Alvar
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924844
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten soitinten verkkokauppa on vaikuttanut kotimaisten soitinkauppojen kivijalkamyymälöihin. Tarkoituksena on selvittää, miten liikestrategioita on jouduttu muuttamaan kotimaisissa kivijalkasoitinmyymälöissä verkossa toimivien soitinliikkeiden suosion sekä helppokäyttöisyyden myötä. Lähes kaikilla kotimaisilla soitinliikkeillä on nykypäivänä kivijalkamyymälän lisäksi verkkomyyntiä, mutta kyseisessä tutkimuksessa keskityn selvittämään soittimien verkkokaupan vaikutusta kotimaisten soitinmyymälöiden liiketoimintaan.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisessä teoriakappaleessa käydään läpi liiketoimintaa soitinalalla, toisessa teoriakappaleessa perehdytään kivijalkakauppojen liiketoimintaan ja kolmannessa teoriakappaleessa puolestaan perehdytään verkkokauppojen liiketoimintaan. Tutkimuksen empiirinen osio on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin ympäri Suomea eri soitinliikkeille.
Tutkimustulosten perusteella suomalaiset kivijalkasoitinliikkeet ovat kärsineet eniten verkkokaupan aiheuttamasta hintakilpailusta. Suomalaiset kivijalkasoitinliikkeet ovat kuitenkin pystyneet pysymään kilpailullisina sopeutumalla ja panostamalla niihin vahvuuksiin, joita verkkokauppa ei voi tarjota. The objective of this research was to find out if online sales of musical instruments have affected the sales of brick-and-mortar stores of Finnish instrument stores. The objective was to find out how business strategies in Finnish brick-and-mortar instrument stores have had to be changed due to the popularity and ease of use of online instrument stores. Almost all Finnish music stores today have online sales in addition to brick-and-mortar stores, but this study focused on the impact of online sales of musical instruments on the business of Finnish instrument stores.
The theoretical framework of this study consists of three main topics. The first theory chapter discusses business in the musical instrument industry, the second chapter discusses business related to brick-and-mortar stores and the third theory chapter discusses business related to e-commerce. The empirical section of the study is quantitative. The research also has features of a qualitive research. The empirical study of the research was carried out with a questionnaire, which was sent out to various instrument stores in Finland.
Based on the research results, Finnish brick-and-mortar music stores have suffered the most from price competition caused by e-commerce. However, Finnish brick-and-mortar instrument stores have been able to remain competitive by adapting and investing in strengths that e-commerce cannot offer.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääaiheesta. Ensimmäisessä teoriakappaleessa käydään läpi liiketoimintaa soitinalalla, toisessa teoriakappaleessa perehdytään kivijalkakauppojen liiketoimintaan ja kolmannessa teoriakappaleessa puolestaan perehdytään verkkokauppojen liiketoimintaan. Tutkimuksen empiirinen osio on kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksessa on myös kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin ympäri Suomea eri soitinliikkeille.
Tutkimustulosten perusteella suomalaiset kivijalkasoitinliikkeet ovat kärsineet eniten verkkokaupan aiheuttamasta hintakilpailusta. Suomalaiset kivijalkasoitinliikkeet ovat kuitenkin pystyneet pysymään kilpailullisina sopeutumalla ja panostamalla niihin vahvuuksiin, joita verkkokauppa ei voi tarjota.
The theoretical framework of this study consists of three main topics. The first theory chapter discusses business in the musical instrument industry, the second chapter discusses business related to brick-and-mortar stores and the third theory chapter discusses business related to e-commerce. The empirical section of the study is quantitative. The research also has features of a qualitive research. The empirical study of the research was carried out with a questionnaire, which was sent out to various instrument stores in Finland.
Based on the research results, Finnish brick-and-mortar music stores have suffered the most from price competition caused by e-commerce. However, Finnish brick-and-mortar instrument stores have been able to remain competitive by adapting and investing in strengths that e-commerce cannot offer.