IPL ja kuivasilmäisyys : verkkokurssi KyläOPTIKOSSA opintojaan suorittaville optometristiopiskelijoille E-Eye-valoimpulssilaitteen käytöstä
Kaukoaho, Petra; Lyttinen, Juulia (2022)
Kaukoaho, Petra
Lyttinen, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Moodle-kurssi, jonka avulla optometrian opiskelijat voivat perehtyä kuivasilmäisyyteen sekä KyläOPTIKOSSA olevan Essilorin E-Eye –laitteen käyttöön sekä pikaohje laitteen rinnalle. Moodle-kurssin tavoitteena on lisätä KyläOPTIKOSSA työskentelevien optometristiopiskelijoiden ammattitaitoa ja tietoutta tulevaa työelämää varten. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Essilor Oy:n kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimisen teoriaa ja sitä, kuinka rakennetaan hyvä verkkokurssi. Kurssi koostuu kuudesta välilehdestä, joilla käsitellään kuivasilmäisyyttä sekä Essilorin E-Eye IPL-laiteen käyttöä. Verkkokurssin teoriasisältö perustuu lähdekirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Lisäksi tiedonhankinnan keinona käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia.
Verkkokurssista pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeä ja tiivis. Moodle-kurssin kuudella välilehdellä perehdytään niin laadullisen kuin määrällisen kuivasilmäisyyden tunnistamiseen sekä Essilorin E-Eye IPL-laitteen sekä IDRA- tutkimuslaitteen käyttöön. Verkkokurssiin liitettiin myös tenttejä sekä sitä elävöitettiin havainnollistavilla kuvilla sekä videoilla.
Kuivasilmäisyys on hyvin yleinen ongelma ja eri keinot oireiden helpottamiseen kuuluvat optometristin osaamisalueisiin. Opetuksessa valoimpulssilaitteen käyttöä käsitellään vain pintapuolisesti, joten kurssin avulla opiskelija voi perehtyä valoimpulssilaitteen käyttöön perusteellisemmin. Valmiin Moodle-kurssin toimivuutta testattiin optometristiopiskelijoista koostuvalla pilotointiryhmällä. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen opiskelijoita haastateltiin kurssiin liittyen ja tulokset käsiteltiin anonyymisti.
Verkko-oppimateriaalista saatu palaute oli pääosin positiivista ja parannusehdotusten sekä saadun palautteen perusteella tehtiin muutoksia kurssin ulkonäköön ja sisältöön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimisen teoriaa ja sitä, kuinka rakennetaan hyvä verkkokurssi. Kurssi koostuu kuudesta välilehdestä, joilla käsitellään kuivasilmäisyyttä sekä Essilorin E-Eye IPL-laiteen käyttöä. Verkkokurssin teoriasisältö perustuu lähdekirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Lisäksi tiedonhankinnan keinona käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia.
Verkkokurssista pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeä ja tiivis. Moodle-kurssin kuudella välilehdellä perehdytään niin laadullisen kuin määrällisen kuivasilmäisyyden tunnistamiseen sekä Essilorin E-Eye IPL-laitteen sekä IDRA- tutkimuslaitteen käyttöön. Verkkokurssiin liitettiin myös tenttejä sekä sitä elävöitettiin havainnollistavilla kuvilla sekä videoilla.
Kuivasilmäisyys on hyvin yleinen ongelma ja eri keinot oireiden helpottamiseen kuuluvat optometristin osaamisalueisiin. Opetuksessa valoimpulssilaitteen käyttöä käsitellään vain pintapuolisesti, joten kurssin avulla opiskelija voi perehtyä valoimpulssilaitteen käyttöön perusteellisemmin. Valmiin Moodle-kurssin toimivuutta testattiin optometristiopiskelijoista koostuvalla pilotointiryhmällä. Verkkokurssin suorittamisen jälkeen opiskelijoita haastateltiin kurssiin liittyen ja tulokset käsiteltiin anonyymisti.
Verkko-oppimateriaalista saatu palaute oli pääosin positiivista ja parannusehdotusten sekä saadun palautteen perusteella tehtiin muutoksia kurssin ulkonäköön ja sisältöön.