Laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessin tehostaminen
Laakkonen, Teemu Sakari (2022)
Laakkonen, Teemu Sakari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina on luoda asiakasyritykselle mahdollisimman kattava ja ajankohtainen kuvaus yrityksen huolenpito (HPS) sopimuslaskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessista sekä selvittää mahdollisia korjausehdotuksia tutkittavaan tarkastus- ja hyväksymisprosessiin. HPS-laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessin selvityksen menetelmäksi valittiin Lean Six Sigma resurssi- sekä virtaustehokkuuden selvittämiseksi. Leanin avulla prosessiketjun virtaustehokkuutta tutkittiin jokaisen prosessiketjun osapuolen kannalta. Prosessiketjun resurssitehokkuutta tutkittiin Six Sigman menetelmiä hyödyntäen.
Työ toteutettiin kaksivaiheisena tutkimuksena, johon sisältyi sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen osuus. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus suoritettiin teemahaastatteluina, ja haastatteluun osallistui HPS-laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessin eri osapuolia sekä yrityksen koulutusosasto. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin luomalla jo hyväksytyistä HPS-laskuista satunnaisotanta, jonka avulla selvitettiin virheellisesti hyväksyttyjen HPS-laskujen osuus suhteessa kaikkiin otantaviikon laskuihin. Laskuotannasta laskettiin virhemarginaali ja otannan tuloksia verrattiin haastattelujen tuloksiin.
Tutkimustyön tulokset tarjoavat asiakasyritykselle päivitetyn kuvauksen HPS-laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessista. Tuloksien perusteella nykyinen prosessiketju on varsin hyvin hallinnassa. Virheellisesti hyväksyttyjen laskujen määrä ei ole juuri muuttunut edellisen laskujen tarkastelun jälkeen. Vertaillessa laskuotannasta saatuja tuloksia haastateltujen arvioon virheellisesti hyväksyttyjen laskujen määrästä voidaan todeta, että kyseinen otantaviikko ei ollut poikkeuksellinen ja otannan tuloksia voidaan pitää valideina.
Työ toteutettiin kaksivaiheisena tutkimuksena, johon sisältyi sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen osuus. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus suoritettiin teemahaastatteluina, ja haastatteluun osallistui HPS-laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessin eri osapuolia sekä yrityksen koulutusosasto. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin luomalla jo hyväksytyistä HPS-laskuista satunnaisotanta, jonka avulla selvitettiin virheellisesti hyväksyttyjen HPS-laskujen osuus suhteessa kaikkiin otantaviikon laskuihin. Laskuotannasta laskettiin virhemarginaali ja otannan tuloksia verrattiin haastattelujen tuloksiin.
Tutkimustyön tulokset tarjoavat asiakasyritykselle päivitetyn kuvauksen HPS-laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessista. Tuloksien perusteella nykyinen prosessiketju on varsin hyvin hallinnassa. Virheellisesti hyväksyttyjen laskujen määrä ei ole juuri muuttunut edellisen laskujen tarkastelun jälkeen. Vertaillessa laskuotannasta saatuja tuloksia haastateltujen arvioon virheellisesti hyväksyttyjen laskujen määrästä voidaan todeta, että kyseinen otantaviikko ei ollut poikkeuksellinen ja otannan tuloksia voidaan pitää valideina.