Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus: päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa

Huhtalo, Rii; Koivukangas, Jonna (2022)

 
Avaa tiedosto
Huhtalo_Rii - Koivukangas_Jonna.pdf (358.3Kt)
Lataukset: 


Huhtalo, Rii
Koivukangas, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924966
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvattajien kokemuksia sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta. Tutkimuksemme tavoitteena oli tuoda sukupuolisensitiivisyyttä näkyvämmäksi päiväkodin arjessa, sillä aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tuotetun tiedon avulla voidaan kiinnittää paremmin huomiota siihen, mihin toimintamalleihin päiväkodin arjessa pitäisi tehdä muutoksia, jotta sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus toteutuisi ilman suurempaa vaivaa muun kasvatuksen ohessa. Varhaiskasvattajille tuotetun tiedon avulla pystytään myös helpommin purkamaan sukupuolistuneita käytäntöjä, mikä taas puolestaan tukee lapsen identiteetin vapaampaa kasvua ilman stereotypioita. Tutkimuskysymyksemme oli ”millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta”.

Tietoperustassa keskeisiksi käsitteiksi nousivat sukupuolen moninaisuus, sukupuolisensitiivisyys, sukupuolistuneet käytännöt varhaiskasvatuksessa sekä tasa-arvo sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen puolistrukturoitua haastattelua aineistonkeräysmenetelmänä. Tutkimukseen osallistui neljä oululaisen päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Tutkimuksemme tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisyyden varhaiskasvatuksessa lapsilähtöiseksi ja kasvattajan tietoisesta asenteesta riippuvaksi. Pääasiassa kokemukset olivat positiivisia ja aihe koettiin tärkeäksi. Johtopäätöksiksi nousi kolme asiaa. Ensimmäisenä nostimme esille lasten asenteen sukupuolisensitiivisyyteen suhteessa aikuisen asenteeseen. Toisena johtopäätöksenä käsittelimme vanhemman ja nuoremman sukupolven näkemyseroja liittyen sukupuolisensitiiviseen varhaiskasvatukseen. Kolmanneksi nostimme esille sukupuolisensitiivisyyden sekä sukupuolineutraalisuuden käsitteiden erot ja sen, kuinka osalla kasvattajista nämä menevät usein sekaisin. Jatkokehitysideana esitimme sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta kertovan oppaan tekemisen, minkä avulla tietoisuutta henkilöstön keskuudessa voisi lisätä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste